Page 11 - IDEA Behavioralni prevence Covid19 brezen2020 6
P. 11

LEKCE BEHAVIORÁLNÍ EKONOMIE V PREVENCI: JAK TAKÉ BOJOVAT S COVID-19 IDEA 2020
 Nesahejte si na obličej
Virová nákaza Codiv-19 se do těla může dostat nejen kapénkově dýcháním ze vzduchu a dotekem rukou úst a nosu, ale také očí. Na rozdíl od mytí rukou jsme nenašli studii, která by hodnotila dopad určité intervence na frekvenci, s níž si lidé sahají na obličej. Popisné studie ukazují, že tato frekvence je poměrně vysoká, zhruba dvacetkrát za hodinu (Kwok a kol. 2015, Lipinski a Nelson 1974). Většinou se jedná o podvědomé chování, které je velmi těžké ovlivnit. Naopak se zdá, že pokud jsou na něj lidé upozorněni, sahají si na obličej ještě více. Jednoduché připomínky tudíž mohou být kontraproduktivní. Tato indikativní zjištění podtrhují důležitost ostatních preventivních postupů, jako je mytí rukou, které může snížit nebezpečnost dotyků obličeje, či nošení roušky, která může dotykům obličeje částečně bránit.
Mytí rukou jako investice
Jednotlivci, organizace i vlády nyní intenzivně zvažují výhody, nevýhody a náklady různých postupů, jak omezit šíření viru COVID-19. Jedna z důležitých cest vede i přes změnu návyků voblasti osobní prevence, zejména skrze mytí rukou. Poznatky behaviorálních věd ukazují, že pouhé informování většinou pro docílení systematické změny chování nestačí. Lidé mají omezenou pozornost, mohou zapomínat, mají tendenci nepříjemné aktivity odkládat a je pro ně obtížné měnit zvyky. Behaviorální vědy nabízí řadu postupů, jak jednoduše a levně budování nových rutin ulehčit. Důležité je přemýšlet nad tím, jak vytvořit prostředí, v němž je cílené chování jednoduše proveditelné, lidé ho mají stále na paměti a postupně si ho zautomatizují. Diskutované intervence mají v kontextu šíření pandemie dvojí přínos: (i) snižují rizika pro jednotlivce a (ii) pomáhají zpomalit šíření nemoci do okolí. Navíc u aktivity jako je mytí rukou, na něž jsme se v tomto příspěvku zaměřili, to může pomoci nejen nyní, ale může to být vnímáno jako užitečná investice i do budoucna.
9





























































































   9   10   11   12   13