Page 4 - IDEA Efektivni zpusob komunikace vladnich pokynu COVID19 duben2020 10
P. 4
Jednoduché připomenutí vládních nařízení významně zvyšuje podíl lidí, kteří jsou ochotni vládní pokyny dodržet. A to platí i v případech, že lidé již informace z dřívějška mají. Připomínání vládních nařízení, a to jakoukoliv formou:
o vede k vyšší ochotě lidí omezit vlastní pobyt venku, zvlášť v dlouhodobějších osobních plánech,
o zvyšuje ochotu lidí zůstat doma i měsíce, pokud by to bylo nutné,
o motivuje lidi k reakcím vůči těm, kteří roušky nenosí (upozornění, že by ji měli
nosit).
Nařízení a doporučení je potřeba sdělovat opakovaně po celou dobu jejich trvání a jejich aktuální podoba by měla být snadno dohledatelná na jednom všeobecně známém místě.
Opatření je třeba pečlivě prioritizovat a menší počet nejdůležitějších opatření maximálně zjednodušit a srozumitelně komunikovat.2
Pro dobrovolné dodržování vládních pokynů je zásadní veřejná důvěra v přijatá opatření.3 Lidé, kteří věří, že vládní opatření pomohou úspěšně zvládnout současnou situaci, jsou výrazně ochotnější plnit vládní pokyny a pozitivně reagují i na jejich připomenutí.
Příslušné instituce by měly věnovat zvýšenou pozornost informovanosti seniorů – zajišťovat přímo či nepřímo (přes rodinné příslušníky) jejich dostatečnou informovanost. Mezi lidmi nad 65 let věku zvyšují informace a připomínky ochotu dodržovat vládní pokyny.
Efektivní formou komunikace se jeví apel na rychle se měnící společenské normy a zdůraznění normálnosti toho, že se ostatní lidé chovají podle vládních pokynů („je normální zůstat doma“, „lidé, kteří vycházejí ven, roušky běžně nosí“ apod.).
Většina věkových skupin reaguje na různé formy informací velmi podobně. Výjimku představuje skupina mladých lidí (18 až 24 let), mezi kterými informace apelující na společenské normy a popisující zdravotní rizika, vedou k většímu přijetí vládních pokynů než ostatní formy komunikace. Vyšší ochotu zůstat doma deklarují i lidé, kteří bydlí s někým z rizikové skupiny (starší či nemocní lidé). Připomínání a komunikování vládních pokynů nemá vliv na ochotu zůstat doma mezi skupinou lidí, kteří vnímají nakažení se koronavirem jako nízkou hrozbu.
Data byla sbírána na panelu 1 250 pravidelných respondentů společnosti Behavio Labs v pátek (20. 3. 2020) a v sobotu (21. 3. 2020). Reprezentativní vzorek on-line populace České republiky ve věku nad 18 let (pohlaví, věk, příjem, vzdělání, velikost sídla, kraj nebo ekonomická aktivita).
Popis dat: Policy Communication in the Time of Covid-19 (popis dat)4
2 Pro další doporučení behaviorální ekonomie pro komunikaci v současné situaci viz # 9 Jak komunikovat s veřejností? Poznatky behaviorální ekonomie v boji proti COVID-19“
3 Viz WHO Outbreak communication guidelines. 4 Viz internet
https://docs.google.com/document/d/1AbOjoexXyJ2jZjBC0h9amhaoiTVaigWWcm7gjb1HBG4/edit?usp=sharing
2