Page 3 - IDEA Jak komunikovat Covid19 brezen2020 9
P. 3

 IDEA anti COVID-19 # 9
Jak komunikovat s veřejností?
Poznatky behaviorální ekonomie
v boji proti covid-191
BŘEZEN 2020
Vojtěch Bartoš2 Stručné shrnutí
 Komunikace s veřejností je v době epidemie klíčová, behaviorální ekonomie nabízí poznatky, které by mohly v dané situaci pomoci.
 Důvěra veřejnosti ve vládu a její informace je zásadní. Důvěru může posílit transparentnost a přiznání případných chyb. Ztráta důvěry vede k nepředvídatelnému chování populace.
 Nejistota a nejasné či nedůvěryhodné informace zvyšují tlak na veřejnost. Další stres společnost zatěžuje.
 Pravidelné denní briefingy vlády a krizového štábu mohou být dobrým zdrojem informací a zároveň mohou korigovat očekávání ve společnosti. Čekání na obsah mimořádně svolané tiskové konference vede k nepředvídatelnému chování populace.
 Informace je potřeba sdělovat jednoduchým jazykem. Lidé potřebují novým nařízením rychle porozumět. Na právní formulace nemají čas a mentální kapacitu.
1 Tato studie reprezentuje pouze názor autora, a nikoli oficiální stanovisko Národohospodářského ústavu AV ČR, v. v. i. či Centra pro ekonomický výzkum a doktorské studium UK v Praze (CERGE). Připomínkami a rychlou reakcí k pracovní verzi textu přispěli Michal Bauer, Jana Cahlíková, Julie Chytilová, Lubomír Cingl, Libor Dušek, Stefano Fiorin, Ulrich Glogowsky, Johannes Haushofer, Václav Korbel, Yves LeYaoaunq, Johannes Rincke, Silvia Saccardo, Simeon Schudy, Michal Šoltés, Severine Toussaert, kterým patří velký dík. Veškeré případné nepřesnosti a chyby však jdou na vrub autora. Studie byla vydána i díky podpoře Akademie věd ČR v rámci programu Strategie AV21 a nadaci Experientia.
2 Autor je odborný asistent na Ludwig-Maximilians Universität v Mnichově a v současnosti hostující vědecký pracovník na Princetonské univerzitě v USA.
    1





















































































   1   2   3   4   5