Page 21 - IDEA Nerovnosti ve vzdelavani COVID19 kveten2020 18
P. 21

PANDEMIE COVID-19 A SOCIÁLNĚ-EKONOMICKÉ NEROVNOSTI VE VZDĚLÁVÁNÍ IDEA 2020
 s dobou trvání karantény. Rozdíly počtu hodin, které rodiče věnují svým dětem dle vzdělání rodičů, se však nenašly. Na druhou stranu, když se zaměříme na žáky druhého stupně, zde se překvapivě učí v průměru o něco více se svými dětmi právě rodiče bez maturity. Tyto rozdíly mohou být způsobeny různými potřebami žáků s odlišným zázemím a také kvalitou času, který rodiče dětem věnují.
• Jak vnímají podporu rodičů ve vzdělávání samotní žáci druhého stupně základního vzdělávání? 12 % žáku nesouhlasí s tvrzením, že rodiče podporují jejich snahu vzdělávat se. 17 % žáku nemůže počítat s podporou rodičů, když má ve škole těžkosti a 21 % žáků se necítí být rodiči povzbuzováno k sebedůvěře. Menší podporu u rodičů ve všech třech zmiňovaných hlediskách pociťují žáci ze socioekonomicky znevýhodněného prostředí (Graf 5).
 • Probíhající pandemie bude čím dál více ovlivňovat domácnosti, a to jak ekonomicky, tak psychicky, což dopadne silněji na rodiny snízkým socioekonomickým statusem a na rodiny, které se nově do chudoby propadnou. Podle šetření PAQ a iniciativy IDEA anti COVID (2020) z půlky března již 5 % lidí deklaruje, že ztratilo práci, snížení pracovní doby pak uvedlo 23 % lidí. Více ohroženy jsou rodiny nízkopříjmové nebo také matky samoživitelky. Ekonomická nejistota se může promítnout do vzdělávání dětí přímo, například nedostatečnou
19






























































































   19   20   21   22   23