Page 41 - IDEA_Studie_02_2019_Elektromobily
P. 41

Obrázek 1. Příklad jedné z výběrových karet – volba mezi různými auty
      1. VOLBA
Základní cena Dotace / poplatek Konečná cena
Provozní náklady (průměrné Kč za rok) Vzdálenost dojezdu
Doba čerpání
Normální nabíjení
- čas
- pokrytí
Rychlé nabíjení / plnění
- čas
- pokrytí
Výhody
Snížení emisí znečisťujících látek
Které auto byste vybral/a?
CNG auto
380 000 Kč -38 000 Kč 342 000 Kč
428 Kč na 100 km (46 170 Kč za rok)
600 km
+ 500 km (CNG)
10 min.
– –
10 min. současné pokrytí
pruhy pro autobusy -33 %
CNG auto
Elektromobil
390 000 Kč -117 000 Kč 273 000 Kč
120 Kč na 100 km (12 960 Kč za rok) 700 km
–
10 hod. současné pokrytí
15 min. velké pokrytí
elektroinstalace -80 %
Elektromobil
Běžné auto
300 000 Kč 15 000 Kč 315 000 Kč
450 Kč na 100 km (48 600 Kč za rok) 1000 km
10 min.
– –
– –
– –
Běžné auto
Hybridní auto
390 000 Kč -39 000 Kč 351 000 Kč
405 Kč na 100 km (43 740 Kč za rok) 1200 km
10 min.
Dobíjecí hybrid
450 000 Kč -45 000 Kč 405 000 Kč
210 Kč na 100 km (22 680 Kč za rok)
1200 km
+ 50 km (baterie)
10 min.
1 hod. současné pokrytí
10 min. velké pokrytí
pruhy pro autobusy -50 %
Dobíjecí hybrid
– –
– –
– -60
%
     Hybridní auto
Respondenti byli před volbou požádáni, aby předpokládali, že nabízené automobily jsou jediné automobily, které jsou k dispozici a že se automobily v ničem jiném neliší (např. stářím, typem, barvou, výkonem atd.) než v popsaných charakteristikách. Dalším alternativním pohonům jako např. vodíku, nebo ropným derivátům, jako je např. LPG, se experiment zvlášť nevěnoval. Kdyby však respondent zvažoval nákup LPG, byl požádán volit běžný automobil.
Výsledky výběrového experimentu
Odpovědi respondentů na otázky výběrového experimentu jsou podkladem pro odhad parametrů užitkové funkce. Data byla odhadnuta logit modelem s náhodnými parametry (viz Tabulka A1  v Příloze).8 Dle modelu náhodného užitku může být z odhadnutých parametrů odvozená ochota platit v korunách pro každý atribut, kterými jsou popsány jednotlivé technologie (viz
8 Data z výběrového experimentu jsou odhadnuta mixed logitem (logit náhodných parametrů, v angličtině „random parameter logit“) vycházející z modelu náhodného užitku (McFadden 1974). Protože předpokládáme, že koeficienty jsou náhodné a sledují určité pravděpodobností rozdělení, model je odhadnutý maximalizováním simulované funkce věrohodnosti (Revelt & Train, 1998). Modelem mixed logit odhadujeme pro každý náhodný faktor průměr a jeho směrodatnou odchylku, přičemž heterogenitu v preferencích indikují statisticky významné odhady směrodatných odchylek průměru. Pro fixní faktory je odhadnutý jen jeden (fixní) koeficient.
Z odhadnutých parametrů nepřímé užitkové funkce (koeficientů mixed logitu) je následně odhadnutá ochota platit pro každý faktor / charakteristiku vozidla. Průměrná hodnota ochoty platit za daný atribut je rovna podílu koeficientu pro tento atribut a koeficientu pro pořizovací cenu (ta měří mezní užitek příjmu).
 39


































   39   40   41   42   43