Page 35 - IDEA Studie 05 2019 Dopady kvality prace ucitelu
P. 35

Tabulka 6.1: Shrnutí základních parametrů simulačního modelu dopadu vzdělanosti na růst HDP   Rok spuštění reformy Doba zavádění reformy Horizont uvažovaných výnosů z reformy Očekávaná délka pracovní kariéry Autonomní růst potenciálního HDP Výchozí HDP v roce spuštění reformy (2020) Diskontní sazba 2020 10 let 2100 (80 let) 40 let 1,5 % p.a. 5080 mld. Kč* 3%   * Zdroj: https://www.cnb.cz/en/monetary_policy/forecast/index.html#GDP Ve stálých cenách r. 2010, na základě prognózy ČNB ze srpna 2018 pro rok 2020. Naše simulace předpokládají spuštění reformy v roce 2020. Dopady na HDP přirozeně nejsou okamžité, ale pozvolné a především dlouhodobé. Zpoždění je způsobeno nejen postupnou implementací reformy, ale hlavně velkým časovým odstupem, se kterým lépe vzdělaní absolventi základních škol nastupují na trh práce, kdy dochází k postupné pomalé demografické obměně pracovní síly. Přechodné období zavádění reformy předpokládáme 10 let a časový horizont projekce růstu HDP 80 let, tedy do roku 2100. 80 let je mimochodem zhruba současná očekávaná délka života v současnosti narozených lidí v ČR. Předpokládáme, že průměrná délka aktivního působení na trhu práce bude 40 let. Tento parametr také určuje, jak dlouho trvá obměna pracovní síly po zavedení reformy – předpokládáme každoroční nahrazení přibližně 2,5 % pracovní síly mladou věkovou kohortou vstupující na trh práce.26 Pro srovnání přidané hodnoty HDP reformními scénáři předpokládáme růst HDP v případě II. Nereformního optimistického scénáře tempem 1,5 % ročně, což odpovídá průměrnému růstu evropských zemí OECD v posledních dvou dekádách. Výchozí hodnotu HDP v roce spuštění reformy 2020 přebíráme z poslední zveřejněné prognózy ČNB, tj. ze srpna 2018.27 Dopad vzdělávacích reforem je pak vyčíslen jako současná (diskontovaná28) hodnota všech budoucích každoročních navýšení HDP v důsledku reformy oproti vývoji HDP v případě II. Nereformního optimistického scénáře. Scénáře vývoje dodatečné vytvořeného HDP Panely Obrázku 6.1   ukazují simulované dopady scénářů vývoje vzdělanostní úrovně v ČR na HDP: v Panelu A jsou uvedeny roční hodnoty v mld. Kč a v Panelu B jsou tyto vyjádřeny v procentech výchozího HDP roku 2020. 26 Podíl 2,5 % je založen na zjednodušeném předpokladu, že pracovní kariéra trvá a bude trvat 40 let (od 25 do 65 let), takže každý rok dojde ke generační obměně cca 2,5 % učitelů. Tento podíl se v reálu bude samozřejmě lišit a měnit s ohledem na nerovnoměrnou věkovou strukturu sboru učitelů (dnes je vychýlená výrazně ke staršímu věku, takže v nejbližších dekádách bude tlak na dynamičtější obměnu) a dále s ohledem na to, že kromě demografické výměny dochází i k průběžným odchodům a příchodům do učitelské profese osob středního věku. V roce 2016 v ČR působilo na úrovni regionálního školství (mateřské, základní a střední školy) zhruba 130 tisíc učitelů (v ekvivalentu plného úvazku). Podíl 2,5 % tak odpovídá každoroční obměně 3 250 učitelů. 27 https://www.cnb.cz/cs/menova_politika/prognoza/#HDP 28 Pro účely výpočtu současné finanční hodnoty používáme diskontní sazbu 3 %.    33 


































































































   33   34   35   36   37