Page 12 - IDEA Studie 06 2020 Politicke konexe a verejne zakazky
P. 12

PERSONÁLNÍ POLITICKÉ KONEXE A EFEKTIVNOST VEŘEJNÝCH ZAKÁZEK V LETECH 2007-2018 IDEA 2020
 zastoupený vcentrální vládě, případně jak se mění politické subjekty příslušného zadavatele na úrovni obcí či krajů. Dalšími důležitými vysvětlujícími proměnnými jsou odhadované náklady a kategorie veřejných zakázek.9
Zde popsaná analýza je založena na metodě tzv. fixních efektů firem a zadavatelů.10 Tato metoda dovoluje analyzovat jak se vysvětlovaná proměnná (tj. cena a kvalita) mění v závislosti na hlavní vysvětlující proměnné (personální konexe) a zároveň nám dovoluje kontrolovat vlivy dalších potenciálně důležitých proměnných (odhadovaná cena) a heterogenity mezi zakázkami, na které se specializují specifické firmy (fixní efekt firmy) nebo zadavatelé (fixní efekt zadavatele). Identifikaci efektů nám dovoluje skutečnost, že v důsledku voleb se mění politické subjekty ve vedení měst, krajů a ministerstev. Tatáž firma pak může dodávat zakázky zadavatelům, kde má personální konexe, ale zároveň může dodávat zakázky zadavatelům, kde takovouto konexi nemá. Naše data dále umožňují porovnat firmu, která dostane zakázku v určitém městě s analogickou situací, kdy ta samá firma vyhraje zakázku ve stejném městě o několik měsíců později, kdy již personální konexi neměla, protože její strana prohrála volby.
Obrázek 4 ukazuje, jaký je průměrný efekt existence politické konexe na cenu a kvalitu zakázky. Detailnější údaje o odhadech prezentuje příslušný řádek v Tabulce A1 v příloze.11 Vykreslené odhady efektů v grafu odpovídají sloupcům (1) a (2) z této tabulky. Přítomnost personálních konexí tedy zvyšuje cenu vysoutěžené zakázky v průměru o 11,6 %. Odhad pro alternativní specifikaci modelu v Tabulce A1 (8,3 %) vychází oněco nižší, ale statisticky se částečně překrývá s prvním. První odhad vychází ze specifikace, kdy kromě dalšího bereme v úvahu fixní efekty zadavatel-rok a firma-rok. Druhý vychází zespecifikace, kde kontrolujeme specifický vztah mezi dodavatelem a zadavatelem. V prvním případě tedy postihneme všechny v čase proměnlivé vlivy specifické pro jednotlivé firmy a zadavatele. Ve druhém případě využíváme panelovou strukturu dat12 a sledujeme, jak se vliv konexí mění při změně strany u moci u dané kombinace zadavatele a dodavatele. Konfidenční interval odhadu efektu politických konexí na cenu se nepřekrývá s nulou a lze tedy usoudit, že tento efekt je statisticky významný.
9 Používáme detailní kódy evropské klasifikace veřejných zakázek (tzv. CPV kódů).
10 Pro detailnější popis a hlubší porozumění použité metodologie a testů statistické robustnosti, odkazujeme čtenáře na původní akademický článek.
11 Hodnoty odhadnutých parametrů 0,116 a 0,0834 ve sloupcích (1) a (3) znamenají, že přítomnost personálních konexí zvyšuje cenu vysoutěžené zakázky v průměru o 11,6 % respektive 8,3 %.
12 Panelová struktura dat znamená, že data obsahují informace o dané firmě v různých časových okamžicích. 10
 


























































































   10   11   12   13   14