Page 13 - IDEA Studie 06 2020 Politicke konexe a verejne zakazky
P. 13

PERSONÁLNÍ POLITICKÉ KONEXE A EFEKTIVNOST VEŘEJNÝCH ZAKÁZEK V LETECH 2007-2018
IDEA 2020
 20 15 10
5
0 -5 -10
Obrázek 4
Vliv personálních politických konexí na cenu a kvalitu zakázek (průměrný procentuální příspěvek personálních politických konexí k ceně a kvalitě zakázky)
           Cena Kvalita
Poznámky: Sloupce ukazují odhad průměrného vlivu personální konexe na finální cenu (vlevo) a na kvalitu (vpravo) veřejných zakázek. Svislé šedé čáry ukazují statistické konfidenční intervaly kolem těchto odhadů (tzn. že skutečná hodnota se s 95% pravděpodobností nachází v tomto intervalu). Zdroj: Autorské výpočty na základě zkonstruované pracovní databáze.
Dalším krokem byla analýza kvality veřejných zakázek. Kvalita se měří obtížně a Česká republika navíc data o kvalitě zakázek ani nesbírá. Navrhli jsme proto novou metodu měření kvality projektů v největším segmentu státních zakázek, tj. ve stavebním sektoru. Pomocí počítačové analýzy textů jsme propojili projekty s popisem jejich následných záručních oprav.13 Kvalitně odvedená zakázka by měla vykazovat minimum následných oprav. Naše míra kvality plnění zakázky je pak vyjádřena jako finanční hodnota následných oprav v poměru k ceně původního projektu. Naše míra je tedy nepřímo úměrná kvalitě plnění zakázky; čím vyšší číslo, tím horší byla kvalita přidělené zakázky.14
Odhad zprvní ekonometrické specifikace je vykreslen naObrázku 4. Vyšší kladná hodnota efektu odpovídá horší kvalitě průměrné zakázky. Konfidenční interval se však
13 Tato data pochází ze stejné databáze jako ostatní data o zakázkách, oproti předchozím akademickým článkům, ale více využíváme dostupné krátké popisy veřejných zakázek.
14 Pro detailnější popis metody odkazujeme na původní akademický článek. 11
 Průměrný příspěvek (%)





















































































   11   12   13   14   15