Page 6 - IDEA Studie 06 2020 Politicke konexe a verejne zakazky
P. 6

PERSONÁLNÍ POLITICKÉ KONEXE A EFEKTIVNOST VEŘEJNÝCH ZAKÁZEK V LETECH 2007-2018 IDEA 2020
 že mu přispějí na volební kampaň na příští volební období. V případě druhého starosty budou veřejné zakázky předražené a méně kvalitní.
Na základě dosavadních výzkumů v Česku a ve světě však dosud nebylo jasné, zdali je preferenční udělování veřejných zakázek důsledkem zodpovědného rozhodování nebo spíše korupčního jednání s negativním dopadem na veřejné rozpočty. Naše studie ukazuje, že minimálně 7 % objemu zakázek bylo v Česku zadáno firmám s personální vazbou na politický subjekt. Tyto zakázky jsou pak předražené o více než 8 %, přičemž kvalita těchto zakázek není lepší než kvalita zakázek zadaných firmám bez konexí. Personální konexe tedy hrály negativní roli a efektivitu zadávání zakázek snížily.
Data
Personální konexe mezi zadavateli zakázek a firmami jsou často zmiňovány v médiích, nicméně empirická analýza tohoto fenoménu je poměrně složitá. Prvním krokem naší analýzy je proto vytvoření databáze personálních konexí mezi firmami a zadavateli. Prokaždou firmu České republice tak zjišťujeme, zda někdo z jejího vedení nebo vlastníků kandidoval v některých volbách za kterýkoliv politický subjekt. Databázi jsme vytvořili na základě dat z obchodního rejstříku, která jsme propojili s daty z kandidátních listin zveřejněných na stránce volby.cz. Podobně jsme propojili vládnoucí politiky na všech úrovních státní správy s jejich domovským politickým subjektem.5 Firma je potom v našem pojetí personálně politicky napojena na určitého politika, pokud tento (respektive kandidát za daný subjekt ve volbách) pochází ze stejného politického subjektu jako vedení6 nebo majitelé dané obchodní společnosti.
Celkem jsme takto na úrovni dodavatelů veřejných zakázek identifikovali 3578 personálních politických konexí, což odpovídá přibližně 1,3% všech dodavatelů. Personálně politicky napojené firmy získaly 2 % všech zakázek v hodnotě 7 % celkového objemu zakázek.7 Napojené firmy tedy získávají v průměru výrazně více zakázek než ostatní firmy a tyto zakázky jsou navíc v průměru větší než zakázky dodávané ostatními firmami. Celkem tak personálně politicky napojené firmy ve sledované dekádě 2007–2018 získaly zakázky v hodnotě přibližně 53 miliard korun.
5 Za vládnoucí politiky na úrovni státu považujeme ministry, za vládnoucí politiky na úrovni krajů hejtmany, na úrovni obcí u 50 největších obcí starosty a u ostatních používáme informaci o nejsilnější straně v zastupitelstvu obce.
6 Za osobu ve vedení obchodní společnosti považujeme jednatele, člena představenstva, nebo dozorčí rady, za majitele obchodní společnosti považujeme společníky nebo akcionáře uvedené v obchodním rejstříku.
7 Jiné typy napojení mezi firmami a politiky jsou ještě častější. Například Baltruinaite (2020) uvádí, že firmy dávající dary politickým stranám získaly 29 % všech zakázek v Litvě v období od roku 2007 do roku 2013 a IDEA (2016) uvádí, že v Česku byl tento podíl 16,3 % ve stejném období.
 4

























































































   4   5   6   7   8