Page 3 - IDEA Studie 11 2016 Darci politickych stran a verejne zakazky
P. 3

 Studie 11 /2016
Dárci politických stran a hnutí
na trhu veřejných zakázek JÁN PALGUTA
Shrnutí
   Dárci politických uskupení z řad podnikatelských subjektů se v České republice nezanedbatelně podílí na realizaci veřejných zakázek. V letech 2007–2013 tito dárci získali 16,3 % zakázek veřejných zadavatelů, což odpovídá 16,6 % hodnoty zakázek. V průměru získali dárci každý rok zakázky v hodnotě 32,8 miliard Kč, což představuje 0,7 % HDP.
   Dárci politických uskupení získávali především typy zakázek, ve kterých může nižší transparentnost pomoct firmám získat konkurenční výhodu nad jinými dodavateli: stavební zakázky, podlimitní zakázky a zakázky zadané v užším nebo zjednodušeném podlimitním řízení.
   Mezi dárci politických uskupení, kteří získávají veřejné zakázky, jsou ve srovnání s ne-dárci častěji zastoupeny národní soukromé firmy, akciové společnosti a firmy s vyšším počtem zaměstnanců. Dárce politických uskupení tedy lze charakterizovat jako zavedené české dodavatele.
 V naší analýze nelze určit, zda zadavatele vybírají dárce v méně transparentních řízeních kvůli snaze vybírat efektivnější dodavatele zakázek, se kterými mohou mít například pozitivní zkušenosti, nebo kvůli politickým darům dodavatelů.
 Podnikatelská podpora politických uskupení může být vyjádřením podpory programu určitého politického směru, ale také jedním ze způsobů, jak dosáhnout lepší pozice v soutěžích o veřejné zakázky.
1

























































































   1   2   3   4   5