Page 3 - IDEA Studie 11 2016 Darci politickych stran a verejne zakazky
P. 3
Studie 11 /2016
Dárci politických stran a hnutí
na trhu veřejných zakázek JÁN PALGUTA
Shrnutí
Dárci politických uskupení z řad podnikatelských subjektů se v České republice nezanedbatelně podílí na realizaci veřejných zakázek. V letech 2007–2013 tito dárci získali 16,3 % zakázek veřejných zadavatelů, což odpovídá 16,6 % hodnoty zakázek. V průměru získali dárci každý rok zakázky v hodnotě 32,8 miliard Kč, což představuje 0,7 % HDP.
Dárci politických uskupení získávali především typy zakázek, ve kterých může nižší transparentnost pomoct firmám získat konkurenční výhodu nad jinými dodavateli: stavební zakázky, podlimitní zakázky a zakázky zadané v užším nebo zjednodušeném podlimitním řízení.
Mezi dárci politických uskupení, kteří získávají veřejné zakázky, jsou ve srovnání s ne-dárci častěji zastoupeny národní soukromé firmy, akciové společnosti a firmy s vyšším počtem zaměstnanců. Dárce politických uskupení tedy lze charakterizovat jako zavedené české dodavatele.
V naší analýze nelze určit, zda zadavatele vybírají dárce v méně transparentních řízeních kvůli snaze vybírat efektivnější dodavatele zakázek, se kterými mohou mít například pozitivní zkušenosti, nebo kvůli politickým darům dodavatelů.
Podnikatelská podpora politických uskupení může být vyjádřením podpory programu určitého politického směru, ale také jedním ze způsobů, jak dosáhnout lepší pozice v soutěžích o veřejné zakázky.
1