Page 12 - IDEA Studie 12 2022 Platy ucitelu
P. 12

PLATY UČITELŮ V ROCE 2021: VRCHOL DOSAŽEN A CO DÁL? IDEA 2022  Od roku 2018 se platová pozice učitelů všech věkových skupin výrazně zlepšuje. Zdaleka nejlepší je dnes situace nejmladších učitelů ve věku 20–29.12 Více než polovina vysokoškolsky vzdělaných zaměstnanců dnes na mzdu průměrného a podobně mladého učitele dnes nedosáhne. Přitom ještě v roce 2018 bylo takových zaměstnanců jen třetina. Zde stojí za pozornost skutečnost daná do velké míry platovými tabulkami, že učitelé každé věkové skupiny mají plat blízký průměru, zatímco v podnikatelském sektoru jsou mzdové rozdíly výrazně větší. Z Grafu 2 lze také vysledovat, že nejnižší relativní platy mají učitelé středního věku 30–49 let. Nástupní platy učitelů jsou tedy dnes poměrně atraktivní, ale jejich atraktivita s lety praxe rychle klesá. Ostatním vysokoškolsky vzdělaným vrstevníkům se totiž mzdy s roky praxe zvyšují výrazně rychleji. Nízké relativní platy učitelů v pozdním středním věku jsou zřejmě jednou z příčin častějších odchodů z profese v době, kdy se zvyšuje tlak na finanční zajištění bydlení a vlastních dětí.13,14 Relativní platy učitelů se začínají zlepšovat až ve vyšším věku. Je to důsledek toho, že růst průměrných učitelských platů s lety praxe je sice pozvolný, ale dlouhodobější než v podnikatelském sektoru. Dosažení vyššího učitelského platu tedy vyžaduje kariérní trpělivost.  12 Nejmladší skupina do 30 let věku ale představuje pouze 9 % všech učitelů. Např. skupina 50–59 let představuje 30 %. 13 Agregátní časové řady podílů učitelů podle věkových skupin mezi roky 2011-2020 vykazují pokles podílu věkové skupiny 45–49 z 19 % na 17 % a věkové skupiny 50–54 let ze 17 % na 10 %. Žádná mladší kohorta pokles nevykazuje. Zatímco v roce 2011 byl podíl věkové skupiny 60+ pouze 5,8 %, v roce 2020 to bylo 13,5 %. Zdroj: MŠMT, Tabulka B2.3, Vývojová ročenka školství 2010/11–2020/21, https://www.msmt.cz/vzdelavani/skolstvi-v-cr/statistika- skolstvi/vyvojova-rocenka-skolstvi-2010-11-2020-21. 14 Vývoj situace v ČR na základě longitudinálních dat a pracovních kariér dosud kvantitativně zmapován nebyl. Ze zahraničních šetření se ví, že takto z učitelské profese odcházejí více muži. Většinou nejvíce odcházejí učitelé v období nástupu do profese po vysoké škole, popřípadě předčasně ke konci profesní dráhy. Přehled teoretických konceptů odchodů učitelů z profese a zkušeností ze zahraničí nabízí např. Rozkovcová a Urbánek (2017). Více také empiricky (kvantitativně) orientovaná mezinárodně srovnávací studie fenoménu fluktuace učitelů od autorů F. Pertolda a M. Federičové (IDEA 6/2022).   10 


































































































   10   11   12   13   14