Page 15 - IDEA Studie 12 2022 Platy ucitelu
P. 15

PLATY UČITELŮ V ROCE 2021: VRCHOL DOSAŽEN A CO DÁL? IDEA 2022  Velmi nízkou provázanost mezi délkou profesní praxe a platem učitelů v ČR dokladují také každoroční mezinárodní srovnání OECD.18 Graf 3 také ukazuje variabilitu platů uvnitř věkových skupin. Tato variabilita je v případě učitelů výrazně menší než u námi srovnávaných profesí veřejného sektoru. Variabilita reflektuje nejen rozdílnost profesí a produktivit zaměstnanců, ale také nesoulad mezi nabídkou a poptávkou na trhu práce, regionální mzdové rozdíly19 a řadu dalších faktorů. Z tohoto pohledu je učitelská profese co do profesních nároků uvnitř věkových skupin extrémně homogenní, role tržní nabídky a poptávky je malá a dominantní roli hrají tarify (tabulkové platy). Přitom řada studií ve světě ukazuje20, že v přidané hodnotě vzděláním učitelů velké rozdíly existují a jsou jím dané rozdíly v kvalitě jejich práce (produktivita). Příliš paušalizované platy uvnitř věkových skupin totiž vedou k platovému nedocenění a nedostatečné motivaci kvalitnějších učitelů. To je pak spojeno s rizikem jejich odchodů z profese a nezájmu o profesi u mladších generací k profesi učitele disponovaných. Za pozornost také stojí skutečnost, že v případě učitelů v podstatě není rozdíl mezi průměry a mediány mezd. V případě obou srovnávacích profesí průměr mediány znatelně převyšuje. Je to dáno již zmíněným výskytem menšího počtu velmi vysokých platů v těchto profesích, což není případ učitelů. Nadtarifní složky platu: Podíl odměn v platech učitelů se po řadě let dynamického růstu v roce 2021 zastavil. Ale průměrný podíl odměn je dnes výrazně vyšší než u ostatních zaměstnanců veřejného sektoru. Rozdíly v podílu odměn jsou však podobné a s věkem se příliš nemění. Nadtarifní složky platů (dále jen odměny21) představují důležitý nástroj řízení ve školách. Odměny mají charakter pravidelných či ad-hoc definovaných příplatků a bonusů odměňující úsilí, zodpovědnost, přístup k práci učitelů a její kvalitu a mohou (ale nemusí22) tak fungovat i jako motivační nástroje.23 18 Education at a Glance, OECD. 19 Regionální variabilitou učitelských platů, absolutní i relativní úrovně, se zabývala studie IDEA 3/2020. 20 Viz přehled Hanushek (2011). 21 Z dat MF ČR lze zjistit, že v případě učitelů mezi nadtarifními složkami platu dominují Příplatek za vedení, Příplatek osobní, Příplatek zvláštní, Příplatek za přímou pedagogickou činnost nad stanovený rozsah, Odměny a Cílové odměny. Odměny představují více než 3⁄4 sumy Příplatků a Odměn. 22 Odměny nemusí hrát pozitivní roli, obzvláště v prostředí bez kariérního řádu a se slabým metodickým vedením školních managementů jako máme v ČR. V současnosti je rozdělování odměn čistě na rozhodnutí ředitele. Pokud ředitel neví, jak tento nástroj používat a věc nedokáže dobře komunikovat s pedagogickým sborem, mohou výraznější odměny ve škole vyvolávat tření. 23 Nadtarifní složky však např. nepředstavují odměnu za navíc odučené hodiny. 13  


































































































   13   14   15   16   17