Page 19 - IDEA Studie 12 2022 Platy ucitelu
P. 19

PLATY UČITELŮ V ROCE 2021: VRCHOL DOSAŽEN A CO DÁL? IDEA 2022  gických a učitelských oborů VŠ nebo starších z jiných profesí. Problém této generační náhrady navíc komplikuje nesoulad mezi aprobační strukturou poptávky a nabídky v regionech.25 Nesoulad navíc ani není dostatečně podrobně a často monitorován. Jde o jeden z důsledků neexistence registru učitelů. • K udržení dosažené relativní úrovně učitelských platů je třeba, aby vlády učitelské platy zvyšovaly tempem růstu nominálních mezd v ekonomice. Ale pokud jde o rozpočet na mzdové výdaje Ministerstva školství, ten by měl ve výhledu počítat s ještě větším růstem, protože počet žáků věkem odpovídajících vzdělávání v regionálním školství každoročně poroste zhruba o 1 %, a poroste tedy i počet učitelů.26 • Opět se vracející politické debaty zpochybňující potřebu dosaženou relativní platovou úroveň udržet oslabují těžko získávanou důvěru veřejnosti a zájemců o učitelskou profesi v posledních několika letech. Navíc od roku 2023, po řadě let, opět hrozí pokles relativní úrovně učitelských platů. Myšlenka automatické valorizace učitelských platů původně navržená autory této studie již v roce 2017 je proto stále na místě (viz IDEA 2017b). V době dokončování této studie jde návrh koncipovaný v tomto smyslu jako vládní návrh do Poslanecké sněmovny. • Ve školství však nejde pouze o platy učitelů. Učitelů veřejných škol, jejichž platy tato studie mapuje, působilo v roce 2021 v regionálním školství přes 135 tisíc,27 a představují tak zhruba pouze 55 % pracovníků regionálního školství. Oproti roku 2020 jejich počet narostl o 2,6 % (v roce 2021 o 3,3 %). Pedagogických pracovníků (včetně učitelů) bylo 185 tisíc, nepedagogických zaměstnanců 68 tisíc. Další skupiny pracovníků představují vedoucí pedagogičtí pracovníci (10 %), řada profesí nepedagogických pracovníků (28 %), vychovatelé (6 %), učitelé odborného výcviku (2 %), asistenti pedagogů (6 %), speciální pedagogové (0,7 %), psychologové (0,5 %) a další. Podrobně vývoj absolutní úrovně platů profesí uplatněných v českém školství včetně učitelů jednorázově zmapovala studie Koucký (2021). Platy v těchto profesích jsou relativně velmi nízké, v řadě profesí se projevují dlouhodobé nedostatky pracovníků, a platy v nich tedy bude třeba také dále zvyšovat, což bude představovat další nároky na státní rozpočet. 25 K problematice demografického vývoje a regionálního nesouladu v aprobační nabídce a poptávce také viz https://www.msmt.cz/ministerstvo/novinar/ministerstvo-zjistovalo-stav-ucitelu-v-regionalnim-skolstvi. 26 Viz statistiky ČSÚ https://www.czso.cz/csu/czso/projekce-obyvatelstva-ceske-republiky-2018-2100. 27 Jde o počty přepočtené na plné úvazky. Jako fyzických osob v regionálním školství působilo učitelů zhruba 150 tisíc.    17 


































































































   17   18   19   20   21