Page 7 - IDEA Studie 12 2022 Platy ucitelu
P. 7

PLATY UČITELŮ V ROCE 2021: VRCHOL DOSAŽEN A CO DÁL? IDEA 2022  Prolog Relativní platy českých učitelů regionálního školství, tedy v poměru k úrovni mezd v celé české ekonomice, patřily až do roku 2017 k nejnižším v rámci nejvyspělejších zemí světa (OECD). I proto každoroční vývoj učitelských platů od roku 2013 každoročně analyzují studie IDEA a ta letošní není výjimkou. Naše analýzy jdou nad rámec běžných statistických přehledů, výrazně akcentují úroveň učitelských platů v relaci k vývoji mezd v české ekonomice, platů ostatních vysokoškolsky vzdělaných zaměstnanců a sledují podíl a variabilitu nadtarifních složek učitelských platů. Důležitost relativní úrovně učitelských platů: Relativní úroveň učitelských platů vůči mzdám nabízených vekonomice spoluurčuje atraktivitu učitelské profese. Ta následně ovlivňuje zájem o učitelskou profesi v řadách současných i potenciálních učitelů, kteří se na ni chtějí volbou vysoké školy připravit. Atraktivita profese nejenže představuje nezbytnou podmínku dostatku učitelů, ale dává ředitelům možnost výběru s důrazem nakvalitu a podporuje také zdravou konkurenci. Jde však o dlouhodobé procesy formování učitelského sboru průběžnými příchody a odchody do a z profese. V tomto hrají roli i kariérní podmínky, další podpora a například standardy kvality práce učitelů a škol.3 Proto lze samotné dopady výše učitelských platů na kvalitu práce učitelů, potažmo na kvalitu výuky a vzdělanostní výsledky žáků, vysledovat až s odstupem spíše dekád. Detailnější diskusi těchto fenoménů a odkazy na vědeckou literaturu obsahují předchozí studie IDEA.4 Dlouhodobé trendy: Po několika letech výrazného růstu relativní platy učitelů v roce 2021 dosáhly historického rekordu. Politicky slíbené úrovně 130% průměrných mezd v ekonomice však platy zdaleka nedosáhly. Ve výhledu příštích dvou let lze v lepším případě očekávat stagnaci relativních platů. Nejdelší konzistentní časová řada platů od roku 1995 zahrnuje učitele veřejných i neveřejných základních škol (soukromých a církevních) včetně řídících pracovníků (Graf 1). Tento platový ukazatel v relativním vyjádření v roce 2021 překonal úroveň 130 % průměrných mezd v české ekonomice. A predikce pro roky 2022 a 2023 naznačuje, že se na této úrovni zřejmě udrží. Jenomže vládní přísliby se mohou týkat a také se týkají pouze platů ve veřejných školách, které jsou financovány ze státního rozpočtu. 3 Více viz metodický portál České školní inspekce Kvalitní škola https://www.kvalitniskola.cz. 4 Problematikou kvality práce učitelů se zabývají např. studie Hanushek (1971, 2011), IDEA 2018b, Hanushek a kol. (2018), Golsteyn a kol. (2016), Hanushek a Rivkin (2004, 2006). 5   


































































































   5   6   7   8   9