Page 9 - IDEA Vymahani koronavirovych omezeni COVID19 duben2020 12
P. 9

DODRŽOVÁNÍ ZÁKAZŮ V DOBĚ KORONAVIRU: VYMÁHÁNÍ MUSÍ BÝT CÍLENÉ EFEKTIVNĚ IDEA 2020
  U lidí, kteří omezení nedodržují, je třeba individuální zpětná vazba ze strany policejních autorit.13 V řadě případů (hloučky osob) je dostačující varování a zjednání nápravy na místě.
 Pokuty by neměly být symbolické, ale stejně tak je neefektivní ukládat pokuty ve výši horní hranice zákonných sazeb.14 Účinnosti pokut by v aktuálním kontextu prospěla srozumitelnost – například formou vyhlášení krátkého „sazebníku“ doporučených blokových pokut za nejčastější přestoupení, s maximálně třemi úrovněmi pokut odstupňovanými dle rizika trestaného chování.15 Veřejnost by tak dostala jasný signál, která přestoupení jsou skutečně závažná, a policisté zároveň jasný návod, na která přestoupení se zaměřit a jak je sankcionovat.
 Administrativní jednoduchost je v této situaci podstatnější, než hledání „správné“ výše pokut: raději nízké pokuty vyřešené rychle na místě blokovou pokutou, než vysoké pokuty rozhodované ve správním řízení.
 Intenzita porušování omezení je nejvyšší ve věkové skupině 18–24 let (studie „IDEA anti COVID-19“ # 7). Efektivnější je proto koncentrovat dohledovou policejní aktivitu do míst, kde se obvykle mladí lidé scházejí.
6. Doporučení: Případné změny v omezeních a jejich následné vymáhání soustředit na nejvíce rizikové aktivity, a pokud možno uvolňovat plošná omezení, která mohou mít malý či nulový efekt.
13 Individuální zkušenost se sankcí má dlouhodobý výchovný efekt na sankcionované pachatele, jak nedávné výzkumy ukazují alespoň v kontextu dodržování dopravních předpisů (Gehrsitz 2017, Dušek a Traxler 2020).
14 Symbolické pokuty mohou vyvolat i dojem, že z přestoupení pravidel se lze jednoduše a lacino vykoupit, a paradoxně vést i k vyšší četnosti přestoupení, než když přestoupení není trestáno vůbec (Gneezy and Rustichini, 2000). Pokuty ve výši horní hranice zákonných sazeb naopak mají vysoké administrativní náklady na vymáhání a nerozlišují mezi méně a více závažnou mírou přestoupení.
15 Stanovení výše pokuty u konkrétního případu je v pravomoci daného orgánu. Nicméně „sazebník“ by dle principu „focal point“ z teorie her vytvořil očekávání na straně veřejnosti i policie s tím, že toto budou reálně ukládané pokuty (Basu, 2018).
  7

























































































   7   8   9   10   11