Page 11 - IDEA_Studie_02_2019_Elektromobily
P. 11

Úvod
Ačkoliv počet elektromobilů (BEV) v České republice (ČR) v posledních letech výrazně roste, jejich podíl na nově registrovaných automobilech zůstává velmi nízký. V roce 2017 byl kolem 0,14 % a v roce 2018 0,27 % (vypočteno z dat SDA). Do budoucna se však očekává výrazný nárůst. V Národním akčním plánu čisté mobility (MPO: NAP ČM 2015) se předpovídá v rámci základního scénáře 1% podíl kolem roku 2020 a téměř 4,1% podíl elektromobilů na nově registrovaných automobilech do roku 2025 (viz Kapitola 1). NAP ČM si klade za cíl do roku 2020 dosáhnout ročního prodeje cca 7 tisíc vozidel s elektrickým pohonem (BEV a PHEV) a celkově má být v provozu 17 tisíc vozidel, z toho 6 tisíc vozidel BEV a 11 tisíc PHEV. Do roku 2030 se má dosáhnout ročního prodeje cca 44 tisíc těchto vozidel a celkově má být v provozu cca 250 tisíc těchto vozidel. Uvážíme li, že v roce 2018 bylo nově zaregistrováno 703 BEV a 278 PHEV, v příštích letech bude muset dojít k výraznému nárůstu jejich prodejů. K tomu by podle NAP ČM měly přispět změny v legislativě a realizace aktualizovaného programu podpory nákupu ekologicky přátelských vozidel.
Z jakých důvodů se rozvoj elektromobility podporuje z veřejných zdrojů? Rozšíření elektromobilů může snížit emise látek znečišťujících ovzduší ze sektoru dopravy, a to především ve velkých městech a aglomeracích, a také emise CO2 (MPO: NAP ČM). Emisní náročnost elektromobilů a hybridů závisí na energetickém mixu ČR a na tom, jak se tento mix bude v budoucnu vyvíjet (viz Kapitola 2 ). Elektromobily dále mohou snížit hlučnost ve městech, a to především při nízkých rychlostech do 30 a 50 km/h. Rozvoj elektromobility může také snížit závislost na dodávkách ropy, zejména z politicky nestabilních regionů, což představuje jednu z nejvýznamnějších geopolitických výzev (MPO: NAP ČM).
Z těchto důvodů jsou elektromobily předmětem veřejné podpory v řadě evropských zemí (Kapitola 2). V České republice je stále živá diskuse o rozvoji trhu s elektromobily a jeho veřejné podpoře. Uvažuje se o zavedení přímé podpory nákupu elektromobilů pro fyzické osoby či zavedení systému bonus-malus. Akční plán o budoucnosti automobilového průmyslu v ČR ze září 2017 (MPO, 2017), který byl podepsán vládou, uvádí, že nákup vozidel může být bez podstatných vedlejších nákladů podpořen výhodami, jako je možnost použití pruhů vyhrazených pro hromadnou dopravu a taxislužbu, povolením vjezdu do nízkoemisních zón nebo využití parkovišť vyhrazených pro užší okruh uživatelů.
Tato studie si proto klade za cíl přispět do diskuse zodpovězením následujících tří otázek:
1. Jaké mají Češi, kteří plánují nákup automobilu, postoje k elektromobilům a k rozvoji
elektromobility? (Kapitola 4 )
2. Jaké faktory ovlivňují volbu elektromobilu při nákupu automobilu? Je to spíše pořizovací cena, provozní náklady, dojezd, dobíjecí infrastruktura, nebo zvláštní výhody pro elektromobily? (Kapitola 5 )
3. Jakými politickými nástroji by bylo možné podíl elektromobilů na trhu zvýšit? (Kapitola 6 )
Ty otázky zodpovídáme na základě analýzy dat z dotazníkového šetření provedeného v České republice. Uvádíme zejména výsledky dotazování lidí, kteří plánují koupit automobil do tří let. Dotazníkové šetření je popsáno v Kapitole 3 .
9
























































































   9   10   11   12   13