Page 12 - IDEA_Studie_02_2019_Elektromobily
P. 12

1 Podíly elektromobilů na trhu
Český trh s automobily
Ke konci roku 2018 bylo v České republice registrováno přes 5,8 mil. osobních vozidel s průměrným stářím 14,75 roků (SDA, 2018). Přes 60 % vozů bylo starších deseti let a 20 % bylo mladších pěti let. Podíl firemních a služebních automobilů činí 73 %, vozidel ve vlastnictví domácností je 27 % (SDA 2018b).
Téměř dvě třetiny registrovaných osobních vozidel je benzínových, zbytek tvoří vozidla na naftu. V Centrálním registru vozidel bylo v roce 2016 registrováno také 974 elektrických vozidel (BEV), což představovalo podíl kolem 0,02 % vozového parku. V roce 2018 se odhadoval počet registrovaných vozidel pro tyto tři kategorie na 1 800 (MD, 2019). Počet a skladbu vozového parku ovlivňují přímo registrace nových vozidel, respektive prvně zaregistrované dovozy ojetin a vyřazená vozidla z Centrálního registru vozidel.
Počet prvně registrovaných nových osobních (M1)1 vozidel se v letech 2010 až 2014 pohyboval v rozmezí 160 – 180 tisíc ročně. Po roce 2014 však dochází k výraznějším nárůstům. V roce 2018 bylo celkově nově zaregistrováno už přes 260 tisíc nových automobilů třídy M1, viz Tabulka 1 . Tento nárůst lze přičíst především větším výdajům vyvolaným v důsledku hospodářského růstu.
U prvně registrovaných vozidel třídy M1 představují ojetiny stále velký podíl, kolem 40 %. V roce 2017 i 2018 bylo prvně zaregistrovaných přes 170 tisíc ojetin. Většina dovážených ojetých osobních vozidel je přitom starší než 10 let – dle SDA byla v roce 2018 více než polovina prvně registrovaných (dovážených) ojetin starších deseti let, pouze 7 % bylo mladších než 3 roky.
Tabulka 1: První registrace osobních vozidel z Centrálního registru vozidel v letech 2010–2018
 Nové registrace
registrace nových vozidel
registrace ojetých vozidel
2010
164 323 127 034
2011
169 261 131 707
2012
170 028 124 343
2013
162 089 126 115
2014
179 207 120 408
2015
227 865 151 334
2016
259 693 164 422
2017
271 595 170 634
2018
261 437 177 117
  Zdroj: SDA (2018); MD (2019)
Podíl konvenčních pohonů (auta na benzín a motorovou naftu) zůstává v registrovaných nových autech dominantní, v součtu byl jejich podíl v roce 2010 cca 99,8 %, do roku 2018 však tento podíl klesl na 97 %. Tento pokles šel především na vrub vozidel na stlačený zemní plyn (CNG), jejichž podíl narostl z 0,1 % v roce 2010 na 1,1 % v roce 2015, ale v posledních letech jejich podíl klesá. V minulých dvou letech je naopak zaznamenatelný nárůst podílu hybridních aut2 (nárůst podílu z 0,05 % v roce 2010 na 1,04 % v roce 2017 a na přibližně 1,85 % v roce 2018), viz Graf 1  (SDA).
1 Příloha zákona č. 56/2001 sb. definuje kategorie vozidel. M jsou motorová vozidla, která mají nejméně čtyři kola a používají se pro dopravu osob, podkategorie M1 jsou vozidla, která mají nejvýše osm míst k přepravě osob, kromě místa řidiče nebo víceúčelová vozidla.
2 SDA začala pro rok 2018 zvlášť evidovat různé druhy hybridů. Otázkou je, jestli nový způsob evidence ovlivnil výsledný počet hybridů.
 10


































































   10   11   12   13   14