Page 15 - IDEA_Studie_02_2019_Elektromobily
P. 15
Graf 3: Elektromobily — podíly nově registrovaných osobních elektromobilů na celkovém počtu nově registrovaných osobních automobilů v roce 2017 (v zemích EU) [v % na celkových registracích]
2,0 1,9
1,5 1,5
1,0 0,5 0,0
1,2
1,1
0,8
0,7 0,7 0,6
0,5 0,5 0,5 0,5 0,4 0,4
0,3 0,3
0,2 0,2 0,2 0,1 0,1 0,1 0,1 0,04 0,04
Zdroj: EAFO. V grafu není uvedeno Norsko s 20,8% podílem elektromobilů na nově prodaných automobilech.
Očekávání nástupu elektromobilů
Do budoucna můžeme v České republice očekávat další růst počtu elektromobilů i dobíjecích
míst, a to zejména z důvodu přísnější regulace CO2, kvůli ekonomickým výhodám a kvůli tlaku
na zvyšování kvality života (MPO: NAP ČM 2015). NAP ČM si klade za cíl do roku 2020 dosáhnout
ročního prodeje cca 7 tisíc kusů vozidel s elektrickým pohonem (BEV a PHEV). Celkově má být
do roku 2020 v provozu 6 tisíc vozidel BEV a 11 tisíc PHEV. NAP ČM predikuje 1% podíl kolem
3 MPO: SEK 2015.
Graf 4: Závislost emisní náročnosti technologií osobních vozidel
roku 2020 a téměř 4,1% podíl elektromobilů na nově registrovaných automobilech do roku 2025.
na emisní náročnosti výroby elektrické energie
Do roku 2030 se má dosáhnout ročního prodeje cca 44 tisíc kusů vozidel s elektrickým pohonem a celkově má být v provozu cca 250 tisíc vozidel s tímto pohonem. Státní energetická koncepce3
také podporuje přechod k elektromobilitě zejména v návaznosti na plnění mezinárodních
závazků.
300
250
CV
Ve světě, v závislosti na regulacích a pobídkách, se odhaduje, že podíl nově prodaných elektromobilů by mohl být v např. v Německu v roce 2020 mezi 0,4–3 % (Gnann et al., 2015),
v Evropě v roce 2030 mezHi E5V–21 % a celosvětově mezi 20–50 %. Podle Bloomberg New Energy Finance (2018) by do roku 2040 měl být podíl nově prodaných elektromobilů ve světě 55 %
Podle poslední zprávy Mezinárodní energetické agentury (IEA 2017) se očekává, že do roku 2020
200
150
a celkově by mělo být na světě 33 % elektromobilů.
100
PHEV30
bude na silnicích jezdit 9 až 20 milionů a do roku 2025 40 až 70 miliónů elektromobilů (BEV)
uvedeného přírůstku elektrických automobilů je závislé na dalším rozvoji technologie baterií, co
PHEV60
U. S. průměr
a plug-in hybridních vozů (PHEV). V současnosti jezdí kolem 2 milionů těchto vozů. Dosažení
50
se týče jak zvýšení jejich kapBaEcVity, tak snížení výrobních nákladů. K tomuto zlepšení dojde tím
Zemní
Nízkouhlíkové technologie plyn Uhlí
0
Zdroj: Helveston et al. (2015) a upraveno z Samaras a Meisterling (2008). PHEV30 a PHEV60
značí PHEV s dojezdem 30, respektive 60 km na plné dobytou baterii.
0 200 400
Emisní náročnost výroby elektřiny (g CO2 ekvivalent/kWh)
13
Čína průměr
600 800 1000
Emise skleníkových plynů během celého životního cyklu (g CO2 ekvivalent/km)
Nizozemsko Rakousko Francie Švédsko Portugalsko Německo Maďarsko EU Spojené království Belgie Irsko Slovinsko Lotyšsko Finsko Dánsko Španělsko Slovensko Rumunsko Litva Česká republika Estonsko Itálie Polsko Bulharsko Řecko