Page 15 - IDEA_Studie_02_2019_Elektromobily
P. 15

          Graf 3: Elektromobily — podíly nově registrovaných osobních elektromobilů na celkovém počtu nově registrovaných osobních automobilů v roce 2017 (v zemích EU) [v % na celkových registracích]
2,0 1,9
1,5 1,5
      1,0 0,5 0,0
1,2
1,1
0,8
0,7 0,7 0,6
   0,5 0,5 0,5 0,5 0,4 0,4
0,3 0,3
0,2 0,2 0,2 0,1 0,1 0,1 0,1 0,04 0,04
                     Zdroj: EAFO. V grafu není uvedeno Norsko s 20,8% podílem elektromobilů na nově prodaných automobilech.
Očekávání nástupu elektromobilů
Do budoucna můžeme v České republice očekávat další růst počtu elektromobilů i dobíjecích
míst, a to zejména z důvodu přísnější regulace CO2, kvůli ekonomickým výhodám a kvůli tlaku
na zvyšování kvality života (MPO: NAP ČM 2015). NAP ČM si klade za cíl do roku 2020 dosáhnout
ročního prodeje cca 7 tisíc kusů vozidel s elektrickým pohonem (BEV a PHEV). Celkově má být
do roku 2020 v provozu 6 tisíc vozidel BEV a 11 tisíc PHEV. NAP ČM predikuje 1% podíl kolem
3 MPO: SEK 2015.
Graf 4: Závislost emisní náročnosti technologií osobních vozidel
roku 2020 a téměř 4,1% podíl elektromobilů na nově registrovaných automobilech do roku 2025.
na emisní náročnosti výroby elektrické energie
Do roku 2030 se má dosáhnout ročního prodeje cca 44 tisíc kusů vozidel s elektrickým pohonem a celkově má být v provozu cca 250 tisíc vozidel s tímto pohonem. Státní energetická koncepce3
také podporuje přechod k elektromobilitě zejména v návaznosti na plnění mezinárodních
závazků.
300
250
CV
Ve světě, v závislosti na regulacích a pobídkách, se odhaduje, že podíl nově prodaných elektromobilů by mohl být v např. v Německu v roce 2020 mezi 0,4–3 % (Gnann et al., 2015),
v Evropě v roce 2030 mezHi E5V–21 % a celosvětově mezi 20–50 %. Podle Bloomberg New Energy Finance (2018) by do roku 2040 měl být podíl nově prodaných elektromobilů ve světě 55 %
Podle poslední zprávy Mezinárodní energetické agentury (IEA 2017) se očekává, že do roku 2020
200
150
a celkově by mělo být na světě 33 % elektromobilů.
100
PHEV30
bude na silnicích jezdit 9 až 20 milionů a do roku 2025 40 až 70 miliónů elektromobilů (BEV)
uvedeného přírůstku elektrických automobilů je závislé na dalším rozvoji technologie baterií, co
PHEV60
U. S. průměr
a plug-in hybridních vozů (PHEV). V současnosti jezdí kolem 2 milionů těchto vozů. Dosažení
50
se týče jak zvýšení jejich kapBaEcVity, tak snížení výrobních nákladů. K tomuto zlepšení dojde tím
Zemní
Nízkouhlíkové technologie plyn Uhlí
0
Zdroj: Helveston et al. (2015) a upraveno z Samaras a Meisterling (2008). PHEV30 a PHEV60
značí PHEV s dojezdem 30, respektive 60 km na plné dobytou baterii.
0 200 400
Emisní náročnost výroby elektřiny (g CO2 ekvivalent/kWh)
13
Čína průměr
600 800 1000
 Emise skleníkových plynů během celého životního cyklu (g CO2 ekvivalent/km)
Nizozemsko Rakousko Francie Švédsko Portugalsko Německo Maďarsko EU Spojené království Belgie Irsko Slovinsko Lotyšsko Finsko Dánsko Španělsko Slovensko Rumunsko Litva Česká republika Estonsko Itálie Polsko Bulharsko Řecko












































   13   14   15   16   17