Page 18 - IDEA_Studie_02_2019_Elektromobily
P. 18

Graf 3: Elektromobily — podíly nově registrovaných osobních
elektromobilů na celkovém počtu nově registrovaných osobních automobilů v roce 2017 (v zemích EU) [v % na celkových registracích]
V případě, že by elektrická energie byla vyráběna výhradně z fosilních zdrojů, mohou být celkové
1,5
1,5
zdroji (viz např. EEA 2016). Stejná studie odhaduje celkové emise CO2 konvenčního vozidla
1,1
během svého životního cyklu mohou dosahovat až 300 g/km v případě, že je elektřina výhradně
0,7
vyráběná z uhlí, jako je tomu na0p,7ří0k,6lad v Polsku, avšak mohou být méně než 70 g/km, když je
0,5
0,2 0,2 0,2
Pro případ emisí CO , závislost emisí životního cyklu jednotlivých tech0,1no0,l1o0g,1ií osobních vozidel
0,04 0,04
2,0 1,9
Palivový mix výroby elektrické energie je však klíčovým faktorem emisní náročnosti elektromobilu.
emise skleníkových plynů vyšší než emise úsporného automobilu poháněného konvenčními
1,2
s benzínovým pohonem ve výši kolem 250 g/km a na naftu kolem 215 g/km. Emise elektromobilu
1,0
elektřina vyráběna výhradě z obnovitelných zdrojů.
0,8
0,5 0,5 0,5 0,5 0,4 0,4
0,3 0,3
2
0,1
na emisní ná0r,0očnosti výroby elektrické energie ilustruje Graf 4 převzatý ze studie Helveston
et al. (2015). Je nabíledni, že měrné emise na 1 km u konvenční technologie a hybridních vozidel
na emisní náročnosti výroby elektrické energie v podstatě nezávisí. Černá (CV) a žlutá (HV)
čára v Grafu 4 jen velice mírně roste z důvodu zvyšujících se emisí, které vznikají při výrobě
elektřiny spotřebované při výrobě těchto vozidel a pohonných hmot. Protože efektivita HV je
Zdroj: EAFO. V grafu není uvedeno Norsko s 20,8% podílem elektromobilů na nově prodaných automobilech.
výrazně vyšší, tak jsou i emise na 1 km výrazně nižší u HV než u CV. Celkové emise PHEV a BEV však na emisní náročnosti výroby elektřině přímo závisí a (modrá, zelená a červená čára). Při emisní náročnosti výroby elektřiny v ČR, která se pohybuje kolem 600 g CO2, činí emise CO2 BEV a PHEV kolem 180–190 g CO2 na km, což je srovnatelné s HV, ale výrazně méně než u běžného vozidla. Při snižování emisní náročnosti výroby elektřiny se však výhoda PHEV a zejména BEV výrazně zvyšuje (viz například Helveston et al., 2015; Samaras a Meisterling, 2008).
 Graf 4: Závislost emisní náročnosti technologií osobních vozidel na emisní náročnosti výroby elektrické energie
300 250 200 150 100
50 0
   CV
HEV
PHEV30
 PHEV60
U. S.
průměr
 BEV
Nízkouhlíkové technologie
Zemní plyn
Čína průměr
Uhlí
          0
200 400
Emisní náročnost výroby elektřiny (g CO2 ekvivalent/kWh)
Zdroj: Helveston et al. (2015) a upraveno z Samaras a Meisterling (2008). PHEV30 a PHEV60 značí PHEV s dojezdem 30, respektive 60 km na plné dobytou baterii.
600 800 1000
16
Emise skleníkových plynů během celého životního cyklu (g CO2 ekvivalent/km)
Nizozemsko Rakousko Francie Švédsko Portugalsko Německo Maďarsko EU Spojené království Belgie Irsko Slovinsko Lotyšsko Finsko Dánsko Španělsko Slovensko Rumunsko Litva Česká republika Estonsko Itálie Polsko Bulharsko Řecko












































   16   17   18   19   20