Page 21 - IDEA_Studie_02_2019_Elektromobily
P. 21

modelů a typů automobilů, která byla v případě elektrických automobilů doposud zatím poměrně malá ve srovnání s automobily se spalovacími motory. Tento trend se postupně mění. Příkladem mohou být nové podnikatelské záměry domácí automobilky Škoda Auto.
Dalšími faktory působícími na přijetí a rozšíření elektromobility jsou psychologické faktory a vlastnosti jedince, normy, postoje (Tan et al., 2014; Klöckner, 2014; Graham-Rowe et al., 2012; Peters a Dutschke, 2014), předsudky a nedůvěra uživatelů, omezené praktické zkušenosti, ekonomické a tržní důvody, cena pohonných hmot nebo omezená nabídka vozidel (MPO: NAP ČM).
Legislativa a politické intervence mohou zcela zásadním způsobem elektromobilitu podpořit, jsou-li navrhovány a implementovány v souladu s faktory ovlivňujícími přijetí technologické inovace a v reakci na existující bariéry.
K překonání uvedených bariér lze využít mnoho nástrojů na podporu elektromobility. Konkrétně NAP ČM uvádí:
• dotace na nákup vozidel;
• dotace na pořízení a instalaci nabíjecích stanic;
• nabíjení elektromobilů zdarma;
• daňové zvýhodnění, úlevu z placení dálniční známky;
• povinnost vybavovat nabíjecími stanicemi nové administrativní budovy a nákupní centra;
• vyhrazená parkovací místa, parkování zdarma;
• vyhrazené pruhy na silnici;
• podporu výzkumu a vývoje;
• osvětu, mediální kampaně, informovanost, vzdělávání;
• financování pilotních projektů a preferenci nízkoemisních vozidel ve státní správě a veřejné dopravě.
Rozvoj lze také stimulovat např. státními zakázkami na nákup a zavádění elektromobilů ve veřejném sektoru (veřejná doprava, služební automobily, služby) (Haddadian et al., 2015).
Rapidní a velmi úspěšný rozvoj elektromobility v Norsku je přičítán nejen většímu výběru modelů, vylepšené technologii, snížení ceny vozidel, marketingu (Figenbaum, 2016), nákladové konkurenceschopnosti, informovanosti zákazníků a atraktivitě pro prodejce automobilů (Haugneland, Bu a Hauge 2016), ale rovněž mnoha podporám, jako jsou např. úlevy z placení mýtného a trajektů, daní na pořízení nového automobilu a DPH, nízké silniční dani, parkování ve městech zdarma, možnosti využívat pruhy pro autobusy, 50% snížení daně na firemní auta nebo výjimky z placení 25 % DPH na leasing (Aasness a Odeck, 2015; Haugneland, Bu a Hauge, 2016; Bjerkan, Nørbech a Nordtømme, 2016). Výjimka udělená z placení DPH a registrační daně pro BEV v Norsku snižuje cenu některých dražších modelů až na polovinu (Greaker, 2018). Poptávku po elektromobilech výrazně zvyšuje také podpora rozvoje infrastruktury nabíjecích stanic. Finanční pobídky nákupu elektromobilů jsou umocňovány vysokými registračními daněmi a DPH uvalenými na automobily s vysokými emisemi.
19


















































































   19   20   21   22   23