Page 23 - IDEA_Studie_02_2019_Elektromobily
P. 23

ve městech za klíčový faktor jejich volby. Figenbaum (2016:32) přičítá úspěch využívání BEV v Norsku „výsledku dlouhého sledu motivací, které vedly k příležitostem, jež mohly být během této doby využívány mnohem efektivněji“.
Podobně polská studie (Ščasný et al., 2018) zjistila, že z hlediska motivace spotřebitele ke koupi BEV, PHEV i HEV jsou nejdůležitější pořizovací cena, provozní náklady a technické atributy (prodloužení dojezdu a zkrácení doby nabíjení). Daňová politika, která sníží pořizovací cenu nebo provozní náklady, by mohla pomoct dosáhnout větších podílů na trhu elektrických vozidel více než nefinanční podpory jako poskytnutí volných parkovacích míst nebo kupónů na veřejnou doprava zdarma, ačkoliv i ty by měly malý vliv. Zavedení politik zaměřených na poskytnutí možností alternativní mobility, např. podpory veřejné dopravy, cyklodopravy, různé formy sdílení vozidel nebo systémy sdružování vozidel a rozšiřování autonomní jízdy, je však důležité z dalších důvodů (Ščasný et al., 2018). V důsledku finančních pobídek elektromobilů si totiž mohou lidé pořídit další vozidla, která by si bez pobídek nekoupili, tzv. rebound efekt. V Norsku se odhaduje, že 10 % ze zakoupených aut představuje tato dodatečná auta (Figenbaum et al., 2015). Právě investice do alternativní mobility a uhlíková daň mohou zmírnit tento rebound efekt (Rudolph 2016, Vivanco et al., 2016).
Ve Spojených státech amerických Li et al. (2017) zjistil, že 10% zvýšení nabídky dobíjecích stanic zvyšuje prodeje aut na elektrický pohon o 8 %.
V České republice je elektromobilita podporována několika nástroji. Elektromobily jsou například osvobozeny od placení silniční daně, tato úleva se však prakticky týká pouze firemních aut. Na podporu elektromobility již byly také vypsány některé dotační tituly, zejména v rámci Operačního programu Podnikání a inovace pro konkurenceschopnost (pro firmy na nákup elektromobilů a pořízení dobíjecích stanic pro elektromobily) nebo Národního programu „Životní prostředí“ (pro kraje, obce a jejich příspěvkové organizace na nákup nových nebo nově přestavěných vozidel s alternativním pohonem). Do budoucna se v rámci Národního programu „Životní prostředí“ zvažuje podpora nákupu elektromobilu i pro fyzické osoby. Rozvoj infrastruktury a výstavbu dobíjecích stanic chce podpořit také ministerstvo dopravy, stejně jako evropské fondy, např. fond Connecting Europe Facility. Dále probíhá posuzování a postupné zavádění některých dalších opatření, jako je např. parkování zdarma ve městech apod.
Usnesení vlády č. 941 ze dne 20. listopadu 2015 o Národním akčním plánu čisté mobility (NAP ČM) ukládá ministru průmyslu a obchodu ve spolupráci s ministry dopravy, životního prostředí a dalšími členy vlády odpovědnými za realizaci jednotlivých dílčích opatření Plánu předkládat vládě k 30. červnu každého roku informaci o plnění Plánu za předchozí rok. Do 30. června 2018 měla být předložena aktualizace Plánu, ale k tomu nedošlo. Výhledově se očekává, že aktualizace bude připravena někdy ke konci roku 2019 (MPO, 2018).
21





























































































   21   22   23   24   25