Page 24 - IDEA_Studie_02_2019_Elektromobily
P. 24

3 Výzkum vnímání elektromobility a preferencí obyvatel pro elektromobily
Informace o potřebách potenciálních uživatelů, jejich každodenních zvycích a chování, o objektivních i subjektivně vnímaných podmínkách dopravního chování a bariérách i motivačních faktorech elektromobility v privátním sektoru mají klíčovou úlohu při formulaci jednotlivých opatření i celých strategií jak v počátečních fázích procesu při vytváření návrhu, tak ve fázi formulace způsobů komunikace zaváděných opatření. V pozdějších fázích formulace strategií může být určující i znalost možných reakcí obyvatel na institucionální změny dané zvažovanými opatřeními.
Hlavním cílem této studie je proto identifikovat subjektivně vnímané bariéry, motivační faktory a pozitivně hodnocené strategie podpory rozvoje elektromobility v osobní soukromé dopravě. Analyzovány jsou postoje té části veřejnosti, která zvažuje koupi automobilu v blízké budoucnosti, čímž se pro ni otázky případného výběru elektromobilu stávají relevantními. Postoje této obecnější populace jsou vztaženy k omezením i příležitostem rozvoje elektromobility identifikovaným v rámci provedené rešerše literatury i k existujícím zkušenostem dosavadních uživatelů elektromobilů, kteří dosud tvoří specifickou část obyvatelstva. Jejich zkušenosti mohou poukázat na (ne)opodstatněnost některých bariér či incentiv, jak je vnímají obyvatelé, kteří z větší části s elektromobily žádné zkušenosti zatím nemají.
Za tímto účelem bylo v rámci projektu SUPREM financovaného Technologickou agenturou České republiky provedeno dotazníkové šetření na dvou vzorcích obyvatel České republiky.
• První vzorek (n=1215) je reprezentativní pro obyvatelstvo České republiky ve věku 18 až 69 let, a to z hlediska kvótních kategorií dle pohlaví, věku, regionu bydliště a vzdělání.
• Druhý vzorek (n=3098) je tvořen obyvateli, kteří mají v plánu v blízké budoucnosti zakoupit automobil (nemusí nutně zvažovat koupi elektromobilu). I tento vzorek byl vybrán na základě kvótního výběru5.
V Kapitole 4  uvádíme výsledky analýzy dat z prvního vzorku. V Kapitole 5  pak analyzujeme odpovědi respondentů, kteří mají v plánu zakoupit automobil do tří let, z obou vzorků. V Kapitole 5 tedy pracujeme se sloučenými daty. Sloučení bylo provedeno následujícím způsobem. Po čištění dat finální soubor z druhého vzorku obsahuje celkem 2 463 platných pozorování respondentů se záměrem pořídit si automobil v příštích třech letech. Z analýzy byla vyloučena pozorování z pilotního šetření z důvodu jiného designu experimentu (výsledný soubor druhého vzorku obsahuje 2 379 pozorování). Data z druhého vzorku byla sloučena s částí dat z prvního vzorku získaných pouze od respondentů se záměrem pořídit si automobil v příštích třech letech (n=3 105). Po úpravě pro zachování reprezentativity z hlediska kvótních kategorií takto nově vzniklého souboru a po vyloučení respondentů se záměrem pořídit si automobil v horizontu delším než tři roky a respondentů, kteří zamýšleli si pořídit automobil za nereálně nízkou cenu, jsme dostali výsledný soubor (n=2 518), který byl statisticky a ekonometricky analyzován v Kapitole 5 .
5 Kvóty byly stanoveny pro pohlaví, věk, region bydliště a vzdělání na základě dat z Výběrového šetření příjmů a životních podmínek domácností (SILC) z roku 2015 o podílech z vlastníků automobilů.
 22


























































































   22   23   24   25   26