Page 29 - IDEA_Studie_02_2019_Elektromobily
P. 29

Auto na CNG 43% 24% 18% 11% 4%
Dobíjecí (plug-in) hybrid 48% 25% 16% 7% 4%
Hybridní auto 40% 26% 21% 9% 3% Konkrétní znalosti či domněnky se pak odráží v představách, jež potenciální uživatelé
o technologii mají. V případě elektromobilů převládal mezi respondenty názor, že elektromobily
Elektromobil 38% 26% 21% 12% 4%
jsou méně hlučné, šetrnější k životnímu prostředí a emitují méně CO2. S těmito třemi tvrzeními
vyjádřilo souhlas zhruba 78 %0d%ota1z0o%van2ý0c%h (3v0iz%Gr4a0f%1250).%Ja6k0o%eko7n0o%mi8c0k%y v9ýh0%odn10ý0n%icméně elektromobil vidí mnohem méně zájemců o koupi vozu – 72 % dotázaných se domnívá,
Otázka: Kolik byste řekl/a, že toho víte o autech s různými pohony?
že za elektromobil zaplatí mnohem více peněz než za vůz se spalovacím motorem. Že by
mohlo mít nižší výdaje na palivo na 100 km jízdy, či nižší náklady na údržbu si myslelo 65 % a 43 % respondentů. Silné přesvědčení o nižších výdajích na 100 km a nákladech na údržbu u elektromobilů přitom vykázalo pouze 28 % a 14 % respondentů (při výběru kategorie 5=velmi pravděpodobné na pětibodové Likertově škále). Zejména v prvním bodě se stále jedná o převládající pozitivní perspektivu, ve druhém bodě však neznalost technologie a rozdílného fungování oproti konvenčnímu spalovacímu motoru může způsobovat pochyby o tomto aspektu užívání elektromobilu. Přitom stávající uživatelé dotazovaní v kvalitativní části studie uvádí nízké náklady na údržbu i ujetý kilometr jako jednu z hlavních předností elektromobilu oproti vozu se spalovacím motorem.
 Graf 12: Souhlas s tvrzeními o důsledcích nákupu elektromobilu v porovnání s běžným vozem – podíly ze segmentu lidí, kteří plánují koupit automobil do tří let (n=522)
Když si koupím elektromobil, tak v porovnání s běžným autem na benzín či naftu...
... bude šetrnější k životnímu prostředí. ... bude méně hlučný. ... bude mít nižší emise CO2.
... budu mít nižší výdaje na palivo na 100 km. ... budu mít nižší náklady na údržbu vozu.
... za něj zaplatím mnohem více peněz.
0% 10% 20% 30% 40% 50% 60% 70% 80% 90% 100%
Velmi nepravděpodobné Velmi pravděpodobné
   3%5%
9%
9%
25%
44%
2
%3% 13%
11%
22%
44%
4%
3% 11%
10%
24%
44%
4%
7%
19%
16%
21
%
28%
7%
10%
13%
28%
16%
13%
14%
4%5%
16%
12%
22%
38%
       S výjimkou finanční stránky jsou ale elektromobily vnímány v mnoha ohledech pozitivně (viz Graf 13). Téměř polovina respondentů se přikláněla k pozitivním hodnocením nákupu elektromobilu a hodnotila jej spíše jako správný (49 %), dobrý, příjemný, přínosný a rozumný (43–47 %); 39 % dokonce nákup hodnotilo jako výhodný. Pětina až třetina respondentů (viz Graf 13) volila na nabízené škále středovou kategorii, tedy spíše váhavý postoj. 38 % a 4 % hodnotilo nákup elektromobilu jako pro ně nevýhodný, respektive ztrátový; 32 % jako nerozumný. V ostatních kategoriích je podíl těch, kteří se přikláněli k negativnímu adjektivu, menší. Přestože tedy velká část zájemců o koupi automobilu vnímá případný nákup elektromobilu pozitivně, zhruba třetina vnímá nákup zejména z ekonomického hlediska velmi negativně.
27














































   27   28   29   30   31