Page 30 - IDEA_Studie_02_2019_Elektromobily
P. 30

 Graf 13: Subjektivní hodnocení koupě elektromobilu – podíly
ze segmentu lidí, kteří plánují koupit automobil do tří let (n=522)
      14%
15%
16%
16%
14%
13%
17%
15%
14%
13%
14%
12%
18%
17%
16%
16%
15%
14%
27%
22%
30%
30%
25%
23%
12%
9%
11%
12%
9%
9%
7%
10%
6%
9%
6%
11%
10%
8%
9%
12%
12%
15%
 správné dobré příjemné přínosné rozumné výhodné
50% 40% 30% 20% 10% 0%
nesprávné špatné nepříjemné ztrátové nerozumné nevýhodné
Otázka: Zakoupit elektromobil při příštím nákupu auta by pro mě bylo...
20%
40%
60%
Velké části dotázaných také souhlasily s tvrzeními, že koupí elektromobilu by jako jednotlivci přispěli k čistšímu ovzduší, rozvoji nové technologie a snížení závislosti ČR na dovozu ropy (Graf 14). Z hlediska statusu či okázalé spotřeby (ve smyslu manifestace vlastního sociálního statusu či hodnot) takto velkou pozitivní odezvu mezi respondenty elektromobil nevzbudil. Jako předmět vlastní hrdosti či předmět spojený s vlastními pocity jedinečnosti a výjimečnosti vnímá elektromobil necelá polovina dotazovaných (48 %), z toho 16 % vyjádřilo s těmito tvrzeními zásadní souhlas (naopak zásadní nesouhlas vyjádřilo kolem 10 % respondentů).
Nicméně i zde se skrývá určitý potenciál rozvoje – přijetí inovací může do jisté míry souviset
Graf 14: Souhlas s tvrzeními o důsledcích koupě automobilu z pohledu
s emocemi, které jsou s technologickou novinkou spojeny. Budí-li technologie strach či nejistotu,
respondenta – podíly ze segmentu lidí, kteří plánují koupit automobil
její přijetí v populaci je přinejmenším opatrné či zdráhavé. Pozitivní pohled na elektromobily
do tří let (n=522)
převažující v celé polovině dotazovaných potenciálních kupců nicméně skýtá příležitosti k posílení pozitivních emocí spojených s nákupem a užíváním elektromobilu.
Když si koupím elektromobil, tak...
Více než pol.o..vbiundau dpřoistpáízvatnkýcčhistš(í5m5u o%v)zdsueší také domnívá, že zakoupení elektromobilu by jim
ve městech a obcích. 4% 4% 9% 13% 25% 42%
usnadnilo dopravu na kratší vzdálenosti. Na druhé straně však v rozhodování dotazovaných
respondentů o koupi vzdálenost dojezdu sehrává důležitou roli (75 % dotázaných uvedlo, že
... podpořím rozvoj nové technologie. 5% 5% 14% 18% 24% 32%
vzdálenost dojezdu byla při jejich rozhodování v experimentální volbě vozu důležitá, viz
... přispěji ke snížení závislosti na dovozu ropy. 4% 8% 14% 16% 22% 32%
Graf 18). Jedná se dokonce o 4. nejdůležitější faktor z hlediska podílu respondentů, kteří jej
považují za důležitý. Snazší doprava na krátké vzdálenosti může tedy být motivačním faktorem,
... mi usnadní dopravu na kratší vzdálenosti
(do 50 km), protože nebudu ztrácet čas 7% 7% 9% 21% 16% 16% 23%
omezení dojezdu na větší vzdálenosti, zejména v kombinaci s nedostačující infrastrukturou,
může i nadále představovat bariéru.
ježděním na čerpací stanice.
... budu hrdý/á na svoje auto. 9% 7% 10% 27% 16% 16% 16%
... budu mít pocit jedinečnosti a výjimečnosti. 11% 10% 23% 16% 15% 16%
0% 10% 20% 30% 40% 50% 60% 70% 80% 90% 100%
Velmi nepravděpodobné
Velmi pravděpodobné
28



















   28   29   30   31   32