Page 32 - IDEA_Studie_02_2019_Elektromobily
P. 32

... výběr mezi EV bude menší než mezi běžnými auty. 4%7% 17% 18% 24% 26%
... bude v ČR malý počet servisních míst pro EV. 4% 9% 19% 21% 24% 19% ... veřejné dobíjecí stanice budou v ČR málo dostupné. 4% 8% 21% 21% 25% 18%
Většina (68 %) ...dožtiváoztannoýstcbhasternií aEVvíbcudoemkrnatíšvíán,eže8vlýebt.ěr mezi elektromobily bude menší než výběr 5%7% 29% 20% 20% 18%
mezi běžnými automobily (Graf 15). Na druhé straně ale není tak vysoký podíl těch, kteří by ... EV bude na českém trhu málo a musel/a bych do zahraničí. 8% 11% 30% 23% 15% 9%
se domnívali, že by museli za nákupem elektromobilu cestovat do zahraničí (47 %). Nedostatek
... veřejné dobíjecí stanice budou v zahraničí málo dostupné. 7% 9% 15% 29% 15% 16% 9% informací a nedostatek dobíjecích stanic v zahraničí do budoucna při nákupu vnímá 40 %
respondentů. I v obou posledních případech se ale jedná o dvě pětiny až polovinu zájemců o koupi
... budu mít o vlastnostech EV málo informací. 10% 10% 13% 27% 20% 10% 10% vozu, kteří nemají dostatek informací či se domnívají, že by si v České republice elektromobil
v podstatě nemohli pořídit. Z hlediska dostupnosti a nabídky elektromobilů na českém trhu by
proto česká veřejnost mohla být více informována, a to zejména výrobci či prodejci samými. Dostatek informací i větší výběr elektromobilů na trhu vnímá jako usnadnění 59 %, respektive 63 %, dotazovaných (Graf 16 ).
Na druhé straně opatření mohou zahrnovat i informační kampaně seznamující veřejnost s technickými parametry, ale především s plány rozvoje elektromobility a její infrastruktury do budoucna. Tři čtvrtiny respondentů totiž vnímají dostačující síť rychlonabíjecích stanic jako usnadnění případného nákupu elektromobilu (Graf 16). Rovněž záruka životnosti baterie a dostatečný výběr a počet servisních míst by většině dotazovaných nákup elektromobilu usnadnily (70–75 % souhlasilo s těmito tvrzeními).
0% 20% 40% 60% 80% 100%
Rozhodně nesouhlasím Rozhodně souhlasím
 Graf 16: Usnadnění nákupu elektromobilu – podíly ze segmentu lidí, kteří plánují koupit automobil do tří let (n=522)
Nákup elektromobilu by mi usnadnilo, kdyby...
... byla v ČR dostačující síť veřejných dobíjecích stanic. 3%
... záruční doba na baterie byla 8 let na zachování nejméně 75 % kapacity baterie.
... byl větší výběr.
... byl v ČR podobný počet servisních míst pro EV jako pro běžná auta.
... byl na českém trhu dostatek elektromobilů.
... bylo k dispozici více informací.
... byla v zahraničí dostačující síť veřejných dobíjecích stanic.
0% 20% Rozhodně nesouhlasím
   3%
4%
5%
5%
3%4% 15%
2%
6%
5%
6%
6%
9% 3% 9%
14%
6%
16
%
18%
22%
16%
24%
16%
19%
24%
17%
16%
26%
19%
27%
17%
25%
22%
22%
19%
17%
34%
32%
29%
30%
25%
21%
20%
40% 60%
Rozhodně souhlasím
80% 100%
       Obavy z nedostatečného pokrytí nabíjecích stanic v České republice, které uváděli respondenti v kvantitativní části studie, poměrně přesně reflektují současný stav rozvoje infrastruktury.
Respondentům jsme v rámci experimentálního designu nabízeli několikrát čtyři varianty automobilů s různými pohony (mezi nimi vždy jeden elektromobil) a ptali jsme se, který z těchto tří vozů by zakoupili. Po uskutečnění několika voleb z různých nabídek vozů respondenti vyjadřovali souhlas či nesouhlas s několika tvrzeními, která souvisela s volbou. Mezi těmito tvrzeními se jako potenciální bariéra ukázala důvěra v podporu elektromobility v České republice. Jen malá část dotazovaných (27–30 %, Graf 17 ) totiž důvěřuje tomu, že by byly skutečně zavedeny poplatky
30






























   30   31   32   33   34