Page 33 - IDEA_Studie_02_2019_Elektromobily
P. 33

na nákup vozů s konvenčním pohonem či dotace na elektromobily nebo že by elektromobily byly podpořeny i dalšími způsoby (např. parkováním zdarma).
Graf 17: Důvěra v jednotlivé mechanismy podpory – podíly ze segmentu lidí, kteří plánují koupit automobil do tří let (n=522)
           ... že by elektromobily byly v ČR podpořeny dalšími způsoby jako např. parkováním zdarma?
... že by poplatky na nákup běžných aut byly skutečně v ČR zavedeny?
... že by dotace na elektromobily byly skutečně v ČR zavedeny?
Otázka: Do jaké míry důvěřujete či nedůvěřujte...
Vůbec nedůvěřuji
0% 20% 40%
Zcela důvěřuji
60% 80% 100%
17%
16%
16%
21%
14%
9%
7%
18%
12%
17%
25
%
13%
8%
7%
18%
16%
17%
23%
14%
8%
5%
Ačkoliv je tedy elektromobilita jako technologická inovace vnímána celkem pozitivně a má proto dobrý potenciál přijetí podstatnou částí populace, nejistota toho, zda bude podpořena ze strany státu (a bude-li podpora smysluplně pokračovat) a zda dojde k dostatečnému rozvoji infrastruktury tak, aby bylo zajištěno dostatečné uživatelské pohodlí, může spolu s dosud vyššími ekonomickými náklady na pořízení a omezenou vzdáleností dojezdu na jedno nabití odradit část potenciálních zájemců.
Na druhé straně však dotace na elektromobil či poplatek za koupi automobilu s konvenčním
pohonem nebyly klíčovými faktory při hypotetické volbě vozu z nabídky (53 % respondentů
je uvádělo coby důležité; viz Graf 18). Podobně další výhody pro uživatele elektromobilů
(parkování či dálniční známka zdarma) nebyly mezi faktory nejčastěji označenými jako důležité
při rozhodování. Mezi faktory, které respondenti v hypotetické volbě automobilu nejčastěji
spatřovali jako důležité, patří zejména ekonomické faktory, tedy konečná pořizovací cena
vozu, provozní náklady na 100 km a průměrné provozní náklady za rok (76–81 %). Rovněž pak
Graf 18: Subjektivní důležitost faktorů při rozhodování v hypotetické volbě
vzdálenost dojezdu sehrála u tří čtvrtin respondentů důležitou roli. Nabíjení baterie z hlediska
vozu – podíly ze segmentu lidí, kteří plánují koupit automobil do tří let
času i pokrytí bylo důležité zhruba pro dvě třetiny respondentů.
(n=522)
Konečná pořizovací cena auta Provozní náklady na 100 km Průměrné provozní náklady za rok Vzdálenost dojezdu (v km)
4% 4% 9% 3% 7% 10% 2%6% 13% 2%7% 14%
13% 18%
21% 21%
22%
Rychlé nabíjení baterie: pokrytí Rychlé nabíjení baterie: čas Normální nabíjení baterie: pokrytí Normální nabíjení baterie: čas Výhody (např. parkování, dálniční známka, ...) Snížení emisí (n=338)
6%4% 11%
7% 4% 11%
6%5% 11%
6% 6% 10%
Zcela nedůležité
Velmi důležité
46% 33%
30% 30%
80% 100% Velmi důležité
21% 21% 21% 21%
21% 19% 19% 19% 21% 18%
16% 19%
0% 20% Zcela nedůležité
40%
18% 18%
19% 20%
20% 19%
27% 25%
24%
60%
19% 19%
19% 20% 16%
18%
31
10% 6% 9% 8% 8% 13%
Dotace nebo poplatek na běžná auta 9% 7% 13% 19% 17% 17% 17%






















   31   32   33   34   35