Page 35 - IDEA_Studie_02_2019_Elektromobily
P. 35

Doplňková opatření podpory elektromobility, jako jsou například zvýhodněné dálniční známky, jízda v pruzích určených veřejné dopravě či parkování zdarma, se dotýkají zhruba poloviny dotazovaných zájemců o koupi automobilu (viz Tabulka 4). Lze přitom předpokládat, že zejména skupina těch uživatelů, kteří placená parkoviště a silnice s vyhrazenými pruhy využívají denně či několikrát týdně (tj. 20 %, respektive 34 %), by zmíněné pobídky skutečně vnímala jako pozitivní incentivu, ne však jako klíčový rozhodovací faktor (viz výše).
Tabulka 4: Využívání placených parkovišť, silnic s vyhrazenými pruhy a dálničních známek – podíly ze segmentu lidí, kteří plánují koupit automobil do tří let (n=522)
  Má dálniční známku
Parkuje na placeném parkovišti Jezdí ve městě s vyhrazenými pruhy
Ano
69 %
Denně či několikrát týdně
– 20 % 34 %
Několikrát za měsíc
– 32 % 14 %
 Při zavádění tohoto druhu pobídek je však nutné zvážit nejen aktuální velikost cílových skupin a aktuální trend rozvoje elektromobility, ale i scénář pro případ úspěchu zavedených podpor. Současný vývoj podpory elektromobility v Norsku (viz např. Aasness a Odeck, 2015) poukazuje na naprosto zásadní roli rozvoje potřebné infrastruktury. Úspěch finančních pobídek nákupu elektromobilů při nedostatečné podpoře rychlého rozvoje infrastruktury totiž může vést k jejímu přetížení. Opatření podpory, jako je například možnost elektromobilů využívat ve špičce pruhů přednostně určených pro autobusy, s nárůstem počtu elektromobilů může pozbýt smyslu a účinnosti. Strategie podpory je proto potřeba revidovat podle vývoje situace a infrastruktury. Rovněž je proto zásadní potřeby uživatelů průběžně sledovat a odstraňovat bariéry, které pociťují.
Pořizovací cena je jedním z klíčových rozhodovacích faktorů. Zásadní roli z hlediska finanční podpory rozvoje elektromobility pak z pohledu potenciálních uživatelů sehrává důvěra v tuto podporu a její stabilitu v čase – nepředvídatelnost, změny či nejasný účel podpory mohou podpůrná opatření oslabit.
33






















































































   33   34   35   36   37