Page 40 - IDEA_Studie_02_2019_Elektromobily
P. 40

S cílem zjistit preference respondentů vůči těmto nástrojům výběrový experiment obsahoval další atributy, které představovaly konkrétní motivační nástroje nebo další výhody. Tyto podpory byly umožněné pro všechny technologie kromě konvenční technologie, u hybridů bylo předpokládáno pouze parkování a poskytnutí dálniční známky zdarma. Motivační nástroje byly popsány následovně:
• Dálniční známka zdarma – alternativní auta by byla osvobozena od placení dálniční známky v České republice.
• Pruhy pro autobusy – alternativní auta by měla mít přístup do „rychlých“ pruhů vymezených pro autobusy a taxislužbu. Tyto pruhy už v současnosti existují v některých městech a mohou se rozšiřovat.
• Elektroinstalace zdarma – pro elektromobily by bylo možné získat podporu na pořízení, instalaci a potřebné úpravy elektroinstalace pro domácí dobíjení (domácí nabíjecí stanice a rozvody). Celkové náklady by byly plně hrazeny státem prostřednictvím podpory.
• CNG plnička zdarma – pro CNG auto si můžete pořídit domácí plničku, s kterou plnění trvá několik hodin. Celkové náklady jejího pořízení a připojení (cca 165 000 Kč) by byly plně hrazeny státem prostřednictvím podpory.
• Parkování zdarma na veřejných parkovištích – elektromobily již nyní mohou v některých městech parkovat zdarma, například v Praze na zónách placeného stání (tzv. modrých a fialových zónách) a na některých místech mají vyhrazená parkovací stání. Je možné, že do budoucna budou alternativní auta moct parkovat na veřejných parkovištích zdarma.
Různé typy automobilů i jednotlivé modely mohou vést k různému objemu emisí. I když elektromobily nepřispívají přímo ke znečištění ovzduší, emise vznikají při výrobě elektřiny v elektrárnách (v případě, že není všechna elektřina vyrobena z obnovitelných zdrojů). Ve výběrovém experimentu jsme proto zkoumali, jestli poskytnutí informace o snížení emisí znečišťujících látek (SO2, NOx, TZL) nebo emisí CO2 má vliv na volbu automobilu. Na kartě bylo konkrétně ukázáno, o kolik procent méně emisí mají jednotlivé alternativní automobily v porovnání s různými běžnými automobily. Zda se informace o dopadu týkala emisí znečišťujících látek (skupina 1) nebo emisí skleníkových plynů (skupina 2) bylo přiřazeno každému respondentovi náhodně. Kontrolní skupina nedostala žádnou informaci o emisích a jejich možném snížení.
Jednotlivé charakteristiky aut a jejich úrovně, které byly použity ve výběrovém experimentu, popisuje Design výběrového experimentu  v Příloze . Respondenti volili mezi různými osobními vozidly na výběrové kartě. Příklad jedné z 96 výběrových karet, které jsme předkládali respondentům, je ukázán na Obrázku 1 .
38


























































































   38   39   40   41   42