Page 43 - IDEA_Studie_02_2019_Elektromobily
P. 43

 Graf 20: Ochota platit za normální dobíjení PHEV a BEV v závislosti na délce dobíjení
40 000 Kč 35 000 Kč 30 000 Kč 25 000 Kč 20 000 Kč 15 000 Kč 10 000 Kč
5 000 Kč 0 Kč
      DOJEZD na benzín/naftu 100 km
DOJEZD na elektřinu BEV 100 km
Provozní náklady -10Kč/100km
Snížení emisí znečisťujících látek o 10%
Snížení emisí skleníkových plynů o 10%
všichni s úmyslem si koupit auto do 3 let záměr si koupit oježděné auto (nebo neví)
záměr si koupit nové auto
   Pozn.: Ochota platit ve výši 51 858 Kč za snížení provozních nákladů o 1 Kč za každý projetý kilometr
(viz Tabulka A2) se dá také ekvivalentně vyjádřit jako ochota platit ve výši 5 186 Kč za zvýšení provozních nákladů o 0,1 Kč za každý kilometr nebo zvýšení těchto nákladů o 10 Kč za každých 100 projetých kilometrů (viz Graf).
Ochota platit za snížení provozních nákladů o 1 Kč na každý km je srovnatelná u obou segmentů – kolem 52 000 Kč u respondentů se záměrem si koupit nový automobil a 46 000 Kč u zbývajících respondentů (viz Graf 20 , Tabulka A2 ). Jinými slovy, pro průměrný náběh 12 000 km za rok (dle ENERGO 2015), si respondenti cení úsporu v provozních nákladech ve výši 12 000 Kč za rok stejně jako úsporu na ceně auta ve výši kolem 50 000 Kč. Za předpokladu desetileté životnosti tato preference implikuje poměrně vysokou diskontní míru, kolem 26 % u záměru pro nové automobily a 32 % u záměru pro ojeté automobily.
Dojezd automobilu
Dojezd na plné dobití baterie je jedním z nejdůležitějších atributů pro volbu elektromobilu (BEV), u ostatních technologií délka dojezdu až tak významná není.
I když respondenti upřednostňují větší dojezd také u konvenčních automobilů, užitek ze zvýšení dojezdu je mnohem menší než v případě BEV. V experimentu jsme nabízeli konvenční a hybridní automobily s délkou dojezdu mezi 700 až 1 600 km a v těchto případech jsou respondenti ochotni si připlatit za zvýšení dojezdu o 100 km jenom kolem 2 000 Kč. Respondenti s úmyslem si pořídit ojetý automobil přitom preferují větší dojezd a jsou ochotni si připlatit 2 247 Kč, zatímco respondenti s úmyslem si pořídit nový automobil si cení větší dojezd pouze za 1 637 Kč za každých 100 km navíc. Relativně nízká hodnota ochoty platit může souviset s poměrně vysokou hodnotou minimálního dojezdu, nabízenou v našem experimentu.
Není překvapivé, že respondenti si cení délku dojezdu u BEV mnohem více. Průměrná ochota platit je téměř sedmkrát vyšší u ojetých automobilů (15 300 Kč za každých 100 km), a dokonce sedmnáctkrát vyšší u nových automobilů (28 300 Kč za 100 km). Pro srovnání, respondenti si
41

















































































   41   42   43   44   45