Page 46 - IDEA_Studie_02_2019_Elektromobily
P. 46

                                                                       Preference pro další výhody se liší nejen ve výši ochoty platit, ale také mezi segmenty respondentů. Ti, kteří plánují koupit si nový automobil, preferují hlavně podporu zavedení elektroinstalací pro domácí nabíjení baterií. Průměrná ochota platit za toto opatření je až 42 000 Kč (viz červené části v Grafu 21). Tito respondenti také preferují možnost parkovat zdarma ve městech, s implicitní ochotou platit téměř 37 000 Kč. Zbylé tři výhody v podstatě nemají na jejich volbu vliv. Naopak u segmentu respondentů, kteří zamýšlí si pořídit ojetý automobil (nebo ještě neví), vede podpora domácí plničky CNG, kterou si cení ve výši ochoty zaplatit 16 000 Kč. Jejich volbu by však mohlo také ovlivnit poskytnutí dálniční známky zdarma (ochota platit činí 16 000 Kč) nebo stejně jako u segmentu nových automobilů možnost parkovat ve městech zdarma (ochota zaplatit 12 000 Kč) (viz oranžové části v Grafu 21 ).
 Graf 21: Ochota platit za normální dobíjení PHEV a BEV v závislosti na délce dobíjení
 40 000 Kč 35 000 Kč 30 000 Kč 25 000 Kč 20 000 Kč 15 000 Kč 10 000 Kč
5 000 Kč 0 Kč
               domácí plnička CNG
elektroinstalace
parkování
záměr si koupit nové auto
všichni s úmyslem si koupit auto do 3 let záměr si koupit ojeté auto (nebo neví)
dálniční známka
   Simulace pravděpodobnosti nákupu nového elektromobilu
Výsledná pravděpodobnost nákupu nového elektromobilu závisí jak na charakteristikách BEV (cena, náklady, dojezd, dobíjení), tak na charakteristikách jeho alternativ (CV, HV, PHEV, CNG). Pravděpodobnost nákupu BEV je možné chápat jako odhad tržního podílu v prodejích této technologie během příštích tří let při daných charakteristikách BEV a dalších konkurenčních technologií.
V našich simulacích vycházíme z modelu uvedeného v Tabulce A3  v Příloze  a předpokládáme Graf 22: Odhad tržního podílu BEV při různých provozních nákladech
následující charakteristiky pěti zvažovaných technologií (tzv. základní scénář).
pro segment respondentů bez záměru koupit BEV, PHEV nebo HV
5% 4% 3% 2% 1%
44


















































































   44   45   46   47   48