Page 48 - IDEA_Studie_02_2019_Elektromobily
P. 48

 Graf 22: Odhad tržního podílu BEV při různých provozních nákladech pro segment respondentů bez záměru koupit BEV, PHEV nebo HV
5%
4%
3%
2%
1%
0%
400000Kč 450000Kč 500000Kč 550000Kč 600000Kč 650000Kč 700000Kč 750000Kč 800000Kč
základní scénář (náklady=100Kč) (náklady=50Kč) (náklady=0Kč)
                                                          Se zvýšením dojezdu BEV se zvyšuje pravděpodobnost záměru pořídit si tuto technologii. Vliv dojezdu na pravděpodobnost záměru roste zejména při současném snižování pořizovací ceny a provozních nákladů. V Grafu 23  uvádíme výsledky simulací pro 150 km (základní scénář), 250 km, 350 km, 400 km, 500 km a 700 km při ceně od 400 000 Kč do 800 000 Kč a pro dvě různé úrovně provozních nákladů – 150 Kč na 100 km (tlusté čáry) a 100 Kč na 100 km (přerušované čáry). Například při ceně BEV 500 000 Kč (což je o 25 % více než cena konvenční technologie), provozních nákladech BEV 100 Kč na 100 km a dojezdu 700 km, se tržní podíl zvyšuje na 3 %.
Poskytnutí dalších výhod zvyšuje pravděpodobnost málo, jestliže by byly poskytnuté všechny čtyři podpory, které respondenti preferovali (kromě využívání speciálních silničních pruhů), pravděpodobnost by se zvýšila o 0,5 až 1,0 % (červená přerušovaná čára). Efekt dalších podpor je výrazný v kombinaci se zvýšením dojezdu (ze 150 km na 500 km) a snížením provozních nákladů (ze 150 Kč na 100 Kč až 0 Kč za 100 km). Ve variantě cena BEV 400 000 Kč, provozní náklady 50 Kč na 100 km a dojezdu 500 km je tržní podíl BEV odhadnutý na 6,6 % (modrá čárkovaná čára, Graf 24 ).
Délka normálního dobíjení baterií BEV podobně zvyšuje pravděpodobnost pořídit si BEV, a to dokonce při ceně BEV 800 00 Kč. Výrazné snížení doby dobíjení na 1 hodinu zvyšuje pravděpodobnost oproti 5–10 hodinám dobíjení o 1,5 % až 6 %, v závislosti na pořizovací ceně BEV. Efekt zkrácení délky dobíjení baterie přitom výrazně (a nelineárně) roste se snižující se pořizovací cenou BEV, viz Graf 25 .
Pravděpodobnost pořízení si BEV ovlivňuje také cena a náklady konvenční technologie, které mohou v budoucnu růst kvůli změně zdanění (spotřebních daní nebo zavedení tzv. systému bonus-malus). Zatímco však je efekt změny cen a nákladů CV na tržní podíl BEV zanedbatelný při vysoké ceně BEV, při průměrných cenách BEV, které se více blíží průměrným cenám CV, se pravděpodobnost zvyšuje o jednotky procentních bodů, viz Graf 26 .
46





















































































   46   47   48   49   50