Page 56 - IDEA_Studie_02_2019_Elektromobily
P. 56

6 Diskuse: možnosti veřejné podpory rozvoje elektromobility
Studie shrnuje výsledky dotazníkového šetření provedeného v České republice, které se zaměřilo na vnímání a nákup elektromobilů. Abychom zvýšili realističnost výsledků našeho experimentu, analyzujeme zejména názory a preference lidí, kteří plánují koupit automobil v horizontu do tří let.
Preference těchto spotřebitelů byly zkoumány prostřednictvím výběrového experimentu, v rámci kterého respondenti volili mezi pěti různými typy osobních vozidel. Konkrétně jsme se dotázali, jaký automobil by si pořídili, přičemž se tyto automobily lišily pořizovacími náklady, provozními náklady, vzdáleností dojezdu, nebo časem dobíjení. Kromě technologických charakteristik jednotlivé alternativy automobilů obsahovaly také informaci o míře pokrytí infrastrukturou pro dobíjení baterií nebo plnění CNG, různé formy veřejné podpory při nákupu automobilu, nebo informaci o emisích, které by vznikaly při provozu dané technologie.
Na základě této studie je možné zhodnotit vliv různých nástrojů zaměřených na domácnosti, které veřejná správa může využít pro podporu rozvoje trhu s automobily na hybridní a elektrický pohon. Náš výzkum umožňuje simulovat tuto změnu při různém nastavení registračních poplatků (tzv. bonus-malus) a při různé výši spotřebních daní na fosilní paliva nebo naopak podpor (např. daňové úlevy nebo výjimky) pro užití elektrické energie pro dobití baterií elektrických automobilů nebo CNG pro doplnění těchto technologií.
Naše studie ukázala, jakým způsobem pořizovací cena a další charakteristiky automobilu ovlivňují volbu typu automobilu. Pravděpodobnost pořídit si elektromobil v příštích třech letech se zvyšuje s tím, jak se přibližuje pořizovací cena elektromobilů a konvenčních automobilů, snižují náklady provozu elektromobilů a délka dobíjení baterií, nebo jak se zvyšuje dojezdová vzdálenost. Konkrétní hodnota vlivu těchto charakteristik na pravděpodobnost nákupu elektromobilu a tím i tržní podíl závisí také na ceně, provozních nákladech a dojezdové vzdálenosti konkurenčních technologií. V této studii uvádíme pro ilustraci výsledky simulací pro tzv. základní scénář, který popisuje charakteristiky ostatních technologií průměrnými hodnotami z roku šetření. V případě jiného vývoje pořizovacích cen konvenčních technologií nebo automobilů na CNG nebo nákladů jejich provozu by výsledky simulací tržního podílu mohly být jiné. Každopádně naše výsledky popisují tendenci, která by mohla nastat v důsledku změny každé z jednotlivých klíčových charakteristik elektromobilů.
Prvním zjištěním je, že snížení pořizovací ceny automobilu by mělo nejvyšší vliv na zvýšení podílu elektromobilů na trhu.
V důsledku slevy ve výši 100 000 Kč u pořizovací ceny je možné zvýšit pravděpodobnost volby elektromobilu o přibližně 0,5 procenta v segmentu respondentů, kteří nezvažují nákup hybridu či elektromobilu. Avšak u respondentů, kteří už zvažují nákup hybridu či elektromobilu, je tento efekt 2,7–6,2 procentních bodů na každých 100 000 Kč snížené ceny u nových automobilů. Podíl respondentů, kteří zvažují nákup těchto čistších technologií, je přitom 12 %.
54



























































































   54   55   56   57   58