Page 57 - IDEA_Studie_02_2019_Elektromobily
P. 57

Kdyby pořizovací cena nového elektromobilu klesla na 400 000 Kč, tedy na cenu srovnatelnou s cenou nového konvenčního automobilu (kterou v průměru naši respondenti zvažovali), odhadujeme, že tržní podíl elektromobilů v celém segmentu nových automobilů by se zvýšil na 4 %. Kdyby pořizovací cena nového elektromobilu klesla z uvažovaných 800 000 Kč na 600 000 Kč, jejich tržní podíl by mohl být 2 %. Za předpokladu pořizovací ceny 700 000 Kč by pak tento tržní podíl mohl být 1,5 %. Při těchto odhadech nepředpokládáme žádnou další změnu oproti základnímu scénáři, tedy dojezd elektromobilu 150 km, provozní náklady 150 Kč na 100 km, délku normálního nabíjení 8 hodin a žádné další výhody.
Kromě snížení pořizovací ceny elektromobilu by trh s elektromobily stimulovala zejména podpora elektroinstalací pro domácnosti a možnost zdarma parkovat ve městech. Při pořizovací ceně 600 000 Kč a podpoře elektroinstalací (uhrazení celých nákladů) by tržní podíl mohl vzrůst z 2 % na 3,7 %. Podobný efekt (3,5 %) by mělo umožnění parkování na veřejných parkovištích zdarma nebo dálniční známky zdarma (3,4 %).
Naopak využití speciálních pruhů ve městech nemá na volbu nákupu elektromobilu vliv. Využití speciálních dopravních pruhů ve městech se také v jiných zemích ukázalo pouze jako dočasně efektivním nástrojem podpory. Například v Norsku došlo po překročení určitého podílu elektromobilů ve vozovém parku ke kongesci a následnému zrušení této výhody. Je možné, že naši respondenti reflektovali časovou omezenost fungování této podpory.
Na přijatelnost elektromobilů má ovšem významný vliv vzdálenost dojezdu. Při dojezdu nového elektromobilu 500 km a pořizovací ceně 800 000 Kč by se mohl tržní podíl elektromobilů v celém segmentu nových automobilů pohybovat okolo 1,8 %. Při stejném dojezdu a pořizovací ceně 600 000 Kč by se tržní podíl zvýšil na 3,5 %. Při srovnání pořizovací ceny elektromobilů a konvenčních technologií by se tržní podíl zvýšil na 6,5 %.
Výše provozních nákladů by také ovlivnila podíl elektromobilů na trhu. V případě provozních nákladů 50 Kč na 100 km a pořizovací ceně 800 000 Kč odhadujeme tržní podíl elektromobilů v celém segmentu nových aut okolo 1,6 %. Při stejných provozních nákladech a pořizovací ceně 600 000 Kč by se tržní podíl zvýšil na 3,2 %.
Dalším významným faktorem je délka normálního dobíjení. Lidé by nejvíce uvítali, kdyby se doba normálního dobíjení elektromobilů zkrátila pod 4 hodiny. Délka rychlého dobíjení nemá na volbu elektromobilu vliv.
Větší pokrytí dobíjecí infrastrukturou považovalo za důležité při volbě automobilu ve výběrovém experimentu pouze 40 % respondentů v případě normálního nabíjení a 41 % respondentů v případě rychlého nabíjení. Pro srovnání, pořizovací cena automobilu byla důležitou charakteristikou pro 71 % respondentů, výše provozních nákladů pro 62 % a vzdálenost dojezdu pro 54 %. Vnímání důležitosti odpovídá i odhadům na základě výběrového experimentu, kdy pokrytí dobíjecí infrastrukturou nemělo na volbu významný vliv. Nízká preference lidí ohledně většího pokrytí dobíjecí infrastrukturou by mohla být způsobena skutečností, že řada respondentů uvažovala, že bude nabíjet elektromobil především doma či v práci. Kdyby pořízení nabíjecí stanice v domech respondentů bylo plně podpořeno státem, 51 % by si nabíjecí stanici velmi pravděpodobně pořídilo. Také je třeba uvážit, že značná část respondentů projevila nedůvěru v rozvoj dobíjecí infrastruktury. Většina (66 %) souhlasila, že veřejné dobíjecí stanice budou v České republice málo dostupné, až si budou automobil kupovat.
55



























































































   55   56   57   58   59