Page 66 - IDEA_Studie_02_2019_Elektromobily
P. 66

1. Dálniční známka zdarma – alternativní automobily by byly osvobozeny od placení dálniční známky v České republice.
2. Pruhy pro autobusy – alternativní automobily by měly mít přístup do „rychlých“ pruhů vymezených pro autobusy a taxislužbu. Tyto pruhy už v současnosti existují v některých městech a mohou se rozšiřovat.
3. Elektroinstalace zdarma – pro elektromobily by bylo možné získat podporu na pořízení, instalaci a potřebné úpravy elektroinstalace pro domácí dobíjení (domácí nabíjecí stanice a rozvody). Celkové náklady by byly plně hrazeny státem prostřednictvím podpory.
4. CNG plnička zdarma – pro CNG auto si můžete pořídit domácí plničku, s kterou plnění trvá několik hodin. Celkové náklady jejího pořízení a připojení (cca 165 000 Kč) by byly plně hrazeny státem prostřednictvím podpory.
5. Parkování zdarma na veřejných parkovištích – elektromobily již nyní mohou v některých městech parkovat zdarma, např. v Praze na zónách placeného stání (tzv. modrých a fialových zónách) a na některých místech mají vyhrazená parkovací stání. Je možné, že do budoucna budou alternativní auta moct parkovat na veřejných parkovištích zdarma.
Různé typy automobilů i jednotlivé modely mohou vést k různému objemu emisí. I když elektromobily nepřispívají přímo ke znečištění ovzduší, emise vznikají při výrobě elektřiny v elektrárnách (v případě, že není všechna elektřina vyrobena z obnovitelných zdrojů). Řada empirických výzkumů potvrdila účinnost poskytnutí informací o dopadu určitých technologií na životní prostředí nebo konkrétně emise. Ve výběrovém experimentu byly proto poskytnuty informace o snížení emisí znečišťujících látek nebo emisí CO2, přičemž hodnota těchto emisí se lišila jak mezi technologiemi, tak mezi výběrovými situacemi u dané technologie. Na kartě bylo konkrétně ukázáno, o kolik procent méně emisí mají jednotlivé alternativní automobily v porovnání s různými běžnými vozidly. Zda se informace o dopadu týkala emisí znečišťujících látek nebo emisí skleníkových plynů, bylo přiřazeno každému respondentovi náhodně. Kontrolní skupina nedostala žádnou informaci o emisích a jejich možném snížení.
Konvenční technologie tak byly popsány třemi základními atributy (náklady, cena, dojezd), hybridní automobily mohlo popisovat celkem 5 atributů (plus motivace, emise), CNG mohla dále obsahovat další šestý atribut o možnosti infrastruktury rychlého dobíjení a plug-in hybrid a elektrické automobily byly popsány všemi 9 atributy (délka rychlého a pomalého dobíjení, infrastruktura pomalého dobíjení, parkování a dálniční známka zdarma).
Jednotlivé atributy výběrového experimentu a jejich úrovně následující Tabulka .
64


























































































   64   65   66   67   68