Page 69 - IDEA_Studie_02_2019_Elektromobily
P. 69

Metody analýzy výběrového experimentu
Odpovědi respondentů na otázky výběrového experimentu jsou podkladem pro odhad parametrů užitkové funkce. Z odhadnutých hodnot parametrů je následně odhadnutá implicitní ochota platit v korunách pro každý z atributů, kterými jsou popsány jednotlivé technologie ve výběrovém experimentu. Odhadnuté parametry užitkové funkce také slouží k simulaci pravděpodobnosti volby nákupu dané technologie při předem zvolených úrovních atributů všech analyzovaných technologií.
Ekonomický model diskrétního výběrového experimentu („discrete choice experiments“) vychází z teorie náhodného užitku (McFadden 1974). Tento model předpokládá, že respondenti zvolí tu variantu (technologii s danými úrovněmi atributů), která jim maximalizuje užitek. Stejný přístup a model byl použitý také v další IDEA studii, která analyzovala preference lidí pro politiky zmírňující dopady změny klimatu (viz Ščasný et al., 2016; 2017).
V naší studii vycházíme z následujícího základního modelu užitkové funkce:
kde i, j, k značí respondenta, pořadí volby (resp. výběrové karty), nebo alternativu (typ technologie). TECH je vektor konstant specifických pro každou technologii (CV, HV, PHEV, CNG, BEV). Vektor X popisuje všechny další atributy automobilů a CENA je jejich pořizovací cena vyjádřená ve stotisících kvůli lepší konvergenci modelu. Kromě deterministické složky nepřímá užitková funkce obsahuje stochastickou složku ε, pro kterou předpokládáme rozdělení extreme value typ I. Koeficienty α, β, and γ jsou odhadnuté maximální simulovanou věrohodností pomocí softwaru STATA.
Dále předpokládáme, že preference respondentů, kteří zamýšlí koupit nové auto, se mohou lišit od preferencí respondentů, kteří plánují koupit ojeté auto. Tyto preference se také mohou lišit od respondentů, kteří už v současné době zvažují koupit automobil na CNG nebo na elektřinu. S cílem zjistit tyto rozdíly, technologické konstanty TECH vstupují do modelu v interakcích s binárními indikátory pro úmysl koupit si nové auto (NEW=1). Podobně u automobilu na CNG a u BEV kontrolujeme efekt úmyslu koupit si automobil na CNG (PLAN cng = 1) respektive na elektřinu (PLAN electric = 1). Výsledek odhadu modelu s touto specifikací je uveden v Tabulce A3 .
Vektor dalších atributů automobilů obsahuje: dojezd (v 1000 km), délku normálního dobíjení (v 10 hod.) a rychlého dobíjení (v hod.), infrastrukturu (malá, střední a velká penetrace), další výhody (parkování, dálniční známka, využívání silničních pruhů, podpora zavedení elektroinstalace nebo domácí plničky CNG), a průměrné náklady na užívání auta (v 100 Kč na 100 km). Předpokládáme dále, že preference a tím i koeficienty β jsou specifické pro technologii – například užitek ze změny délky dobíjení o 1 hod. může být jiný u BEV nebo PHEV automobilu, stejně u dobíjecí infrastruktury užitek se může lišit mezi dobíjením CNG, PHEV nebo BEV automobilu.
                                  67



























































































   67   68   69   70   71