Page 8 - IDEA Studie 05 2019 Dopady kvality prace ucitelu
P. 8

                   Scénáře Tato studie pracuje s několika hypotetickými, ale realizačně realistickými scénáři budoucího vývoje kvality práce českých učitelů. Kromě scénáře autonomního vývoje, tj. nadále plošně klesající kvality práce učitelů, scénáře, ve kterém je výrazně podprůměrná kvalita mladých učitelů, a scénáře stagnace kvality práce učitelů na současné úrovni, studie posuzuje několik scénářů reformních. Reformní scénáře se liší podle toho, u kterých učitelů by došlo ke zvýšení kvality jejich práce, jak velké by toto zvýšení bylo a jak dlouho by změny trvaly. Zvyšovat kvalitu práce učitelů lze lepší kvalitou počátečního vzdělávání, dalšího vzdělávání a náročností výběru do učitelské profese. Naše simulace dopadů berou v potaz skutečnost, že zvyšování kvality práce učitelů je proces postupný, který může trvat roky až desetiletí, že vzdělávání na základních školách trvá devět let, že lépe vzdělaní žáci přechází na trh práce až s velkým časovým odstupem, přičemž se jejich lepší vzdělání promítá do vyšší produktivity po dlouhá desetiletí jejich pracovně aktivní kariéry.  Co mohou Česku ekonomicky přinést investice do vyšší kvality práce učitelů 600 500 400 300 200 100 0 2020 2030 2040 2050 2060 Rok 2070 2080 2090 2100                  54 bilionů Kč                               Dodatečně vytvořené HDP Finanční přínos reformních scénářů zvyšujících kvalitu práce učitelů a úroveň vzdělání žáků je vyjádřen jako dodatečná kumulovaná hodnota hrubého domácího produktu Obrázek 1.1: Dlouhodobé trendy průměrných výsledků českých žáků (HDP), vytvořená pouze a právě díky zvýšené kvalitě práce učitelů v časovém období 80 let 520 510 v mezinárodních testech PISA od spuštění reforem v roce 2020. Dodatečnou hodnotu HDP lze potom považovat za dnes obětovanou hodnotu nevyužité investiční příležitosti. Hodnota dodatečně potenciálně vytvořeného HDP také umožňuje srovnání s tím, kolik se dnes na školství vydává. Částky p5ř15edstavují horní odhad toho, kolik by se dnes vyplatilo investovat do vyšší kvality práce učitelů. Odhadované dlouhodobé hrubé výnosy z investic do zvýšené kvality práce učitelů jsou velmi vysoké a těžko hledat podobně výnosné uplatnění veřejných výdajů. I konzervativní scénář mírného zlepšení práce všech učitelů by představoval hrubý výnos diametrálně převyšující výnosnost komerčních investičních produktů. 505 500 495 490 6 Ř Á É N >> C > NÍ S P D R H M m O E yk F e R o fr r k e ěv řísp p ý n a v o l u m u K Ř N É C S Í N Á M O EREF R N Průměrný výsledek v bodech Roční HDP (v % počátečního HDP) 


































































































   6   7   8   9   10