Page 10 - IDEA Studie 06 2023 Generace X a Y
P. 10

GENERACE X A Y OČIMA DAT: KDYŽ BYLI RODIČE MLADÍ JAKO MY IDEA 2023  27 %. Poměr zastoupení žen a mužů mezi absolventy vysokoškolského studia v generaci Y je tak 3 ku 2; na každých 10 vysokoškolsky vzdělaných připadá 6 žen a 4 muži. Můžeme z toho vyvozovat, že ambice, motivace a/nebo i podmínky žen pro vysokoškolské studium se mezigeneračně výrazně zvýšily. Tato veskrze pozitivní skutečnost se významně odráží v mnoha společenských ohledech a vytváří tlak na veřejné politiky, které se tomuto fenoménu přizpůsobují omezeně a se zpožděním. Současné nastavení nejen veřejných politik, ale i neformálních společenských norem stále neodpovídá výrazně většímu podílu vysokoškolsky vzdělaných žen a omezuje jejich zapojení na pracovním trhu. V tomto směru zůstává v českém systému dlouhodobým specifikem především dlouhá rodičovská dovolená, ke které přispívá daňový systém či nedostatečná dostupnost služeb předškolní výchovy a péče o děti.4 Sleva na nepracujícího partnera vytváří vysoké participační zdanění druhého vydělávajícího, často matek po rodičovské dovolené. Vysoce jsou pojistnými odvody zatíženy i nízko-výdělečné částečné úvazky, byť od února 2023 došlo k mírnému snížení. Vyšší podíl vysokoškolsky vzdělaných žen ve společnosti se zřejmě promítá i v oblasti navazování vztahů a uzavírání manželství. Takzvaná vzdělanostní homogamie, tedy tendence lidí vyhledávat si partnera se stejnou úrovní dosaženého vzdělání, je dlouhodobý fenomén, který má mimo jiné významný vliv na příjmové nerovnosti mezi domácnostmi (Bičáková, Jurajda, Zapletalová, 2017).5 Pokud by v generaci Y měli uzavírat manželství a vstupovat do vztahů stejně vzdělaní lidé, pak na každé dvě vysokoškolsky vzdělané ženy ve vztahu připadá jedna, na kterou již nezbyde vysokoškolsky vzdělaný muž. 4 Dopadům nevhodně nastavené rodinné politiky se více věnují studie IDEA: Ruce a mozky českých žen stále nevyužity https://idea.cerge-ei.cz/files/IDEA_Studie_01_2023_ Ruce_a_mozky_ceskych_zen/IDEA_Studie_01_2023_Ruce_a_mozky_ceskych_zen.html Maminka, nebo školka? Dopady prodloužení čerpání rodičovského příspěvku na budoucí vzdělání a pracovní uplatnění dětí https://idea.cerge-ei.cz/files/IDEA_Studie_6_2021_Dopady_reformy_RD_1995_na_deti/IDEA_Studie_6_ 2021_Dopady_reformy_RD_1995_na_deti.html Veřejná podpora míst ve školkách se vyplatí: analýza výnosů a nákladů https://idea.cerge-ei.cz/files/ IDEA_Studie_3_2016_Verejna_podpora_mist_ve_skolkach/IDEA_Studie_3_2016_Verejna_podpora_mist_ve_ skolkach.html Češky: Nevyužitý potenciál země https://idea.cerge-ei.cz/documents/kratka_studie_2012_03.pdf Nechtěné plody prorodinných politik https://idea.cerge-ei.cz/files/IDEA_Studie_09_2020_Nechtene_plody_ prorodinnych_politik/IDEA_Studie_09_2020_Nechtene_plody_prorodinnych_politik.html#p=1 Od mateřství k nezaměstnanosti: Postavení žen s malými dětmi na trhu práce https://idea.cerge-ei.cz/files/ IDEA_Studie_8_2015_Od_materstvi_k_nezamestnanosti/IDEA_Studie_8_2015_Od_materstvi_ k_nezamestnanosti.html Komu pomůže navrhované zvýšení slevy na dani na dítě? https://idea.cerge-ei.cz/files/IDEA_Studie_3_2014.pdf Proč ženy v Evropě nechtějí mít více dětí? https://idea.cerge-ei.cz/files/IDEA_Studie_1_2017_Proc_zeny _v_Evrope_nechteji_mit_vice_deti/IDEA_Studie_1_2017_Proc_zeny_v_Evrope_nechteji_mit_vice_deti.html 5 Problematice vzdělanostní a oborové homogamie se více věnuje studie IDEA: Vrána k vráně sedá aneb důležitost oboru studia při výběru partnera https://idea.cerge-ei.cz/files/ IDEA_Studie_11_2017_Vyberove_parovani_partneru/IDEA_Studie_11_2017_Vyberove_parovani_partneru.html                    8 


































































































   8   9   10   11   12