Page 11 - IDEA Studie 08 2023 KENy
P. 11

ROZDÍLY NÁKLADNOSTI VYSOKOŠKOLSKÉHO VÝZKUMU MEZI VĚDNÍMI OBLASTMI: JAK MOC SE LIŠÍ OD „KENŮ“ VE VÝUCE? IDEA 2023 podle kategorií – počtem pracovníků ve VaV, a to v přepočtených osobách na plnou pracovní dobu věnovanou VaV činnostem (FTE), takže výsledná srovnání jsou uváděna v nákladech na jednotku práce. Za účelem mezinárodního srovnání je třeba vymezit okruh zemí, se kterými bude situaci v Česku praktické i užitečné porovnat. Za některé významné evropské země jako Francie anebo Velká Británie, ale i USA, Japonsko či Čínu ve světě, nejsou data podle vědních oblastí dostupná, takže velmi široké srovnání vůbec není možné. Jak to vychází v podstatně méně rozvinutých evropských zemích dále na východ zase není pro nás směrodatné, nehledě na otázky, jestli jsou tam tyto statistiky spolehlivé. Pokulhávat může i srovnání mezi zeměmi výrazně odlišné velikosti a zeměmi mluvícími světovými jazyky s ostatními, protože v nich funguje – co se týče míry vnitřní konkurence a/nebo přirozené mezinárodnosti – odlišně trh práce s akademiky. Z těchto důvodů je zvolena spíše užší srovnávací skupina. Konkrétně jsou do analýzy kromě sousedních zemí (Německo, Polsko, Rakousko a Slovensko), které jsou relevantní z geografických, kulturních a historických důvodů, zařazeny převážně západoevropské země podobné velikosti (Belgie, Dánsko, Finsko, Řecko, Maďarsko, Nizozemí, Norsko, Portugalsko, Švédsko, Švýcarsko). Jedná se o kompaktní soubor zemí, který na jedné straně poskytuje relevantní variabilitu – jsou tam země ze střední, jižní, západní i severní Evropy a země se zhruba stejnou i podstatně vyšší ekonomickou úrovní – ale zároveň nevnáší do prezentovaných srovnání rozdíly, které nejsou z hlediska našeho hlavní zájmu užitečné. Ve druhé části analýzy doplňujeme srovnání mezi vědními oblastmi v Česku s pomocí údajů ze statistické ročenky školství MŠMT (2023b), která mimo jiné umožňuje sestavit časové řady údajů o průměrných měsíčních mzdách (přepočtených na FTE) na fakultách a ústavech veřejných vysokých škol podle zdroje jejich financování anebo profesního zařazení pracovníků. Fakulty a vysokoškolské ústavy byly pro účely této analýzy rozděleny mezi vědní oblasti na základě jejich převažující činnosti. Z tohoto důvodu nebereme v úvahu celoškolská pracoviště a ostatní pracoviště vysokých škol, které by často bylo obtížné, byť jen rámcově, zařadit.  9 


































































































   9   10   11   12   13