Page 21 - IDEA Studie 14 2015 Zdaneni vysokoprijmovych osob
P. 21

dopadech na ekonomiku. Aby nezadával motivace kpříliš velkým daňovým únikům, obcházení daní, aby příliš neodrazoval od podnikání, aby nekřivil strukturu ekonomiky přílišným preferováním určitého typu firem, příliš neodrazoval odzaměstnávání zaměstnanců atd.
Při snaze najít efektivní zdanění nejvyšších příjmů je třeba zodpovědět hlavní otázku: Jaká daňová sazba je efektivní? Ve zbývající části kapitoly optimální daňové sazby odvozujeme. Vycházíme z moderní ekonomické literatury, která v posledních letech přinesla prakticky využitelná řešení problému: jak dosáhnout žádaného přerozdělení příjmů při co nejmenších negativních dopadech na ekonomickou aktivitu.21
Optimální mezní sazba, uvalená na příjmy v určité výši, závisí na několika technických parametrech rozdělení příjmů ve společnosti a zejména na dvou ekonomických parametrech. Prvním je tzv. elasticita zdaněných příjmů. Ta udává, jak se sníží vykazované příjmy poplatníka při zvýšení mezní daňové sazby. Na vyšší zdanění poplatníci reagují změnou ekonomické aktivity, agresivnějším využívání slev a dalších úlev, přesunem části příjmů do jiné právní formy atd. Tyto reakce představují z ekonomického hlediska plýtvání dané snahami ušetřit na daních. Aby se toto plýtvání omezilo, příjmy s vyšší elasticitou mají být zdaněny nižší mezní sazbou. Elasticity zdaněných příjmů je přitom možné odhadnout z dat o příjmech vykazovaných na daňových přiznáních; v řadě zemí tyto odhady existují.22
Druhým parametrem je preference k přerozdělování. Konkrétně je dána tím, jakou hodnotu přikládá společnost jako celek jedné koruně, kterou získá člověk svysokými příjmy, relativně k hodnotě jedné koruny, kterou získá poplatník s průměrnými příjmy. Pro osoby s vysokými příjmy je tato hodnota nižší než jedna, pro osoby s nízkými příjmy naopak vyšší než jedna. Logicky platí, že čím silnější je preference k přerozdělování, tím vyšší jsou optimální sazby uvalené na nejvyšší příjmy.
Zdůrazňujeme, že odvozujeme optimální mezní daňové sazby. Žádoucí úrovně zdanění a tudíž i žádoucí daňové solidarity lze následně dosáhnout vhodným nastavením slev na dani a jiných odpočtů. Ve výsledku tak například poplatníci s nižšími příjmy, jejichž elasticita zdaněných příjmů je nízká, mohou být vystaveni vysokým mezním sazbám a přitom platit nízké daně, pokud je základní sleva dostatečně vysoká.
21 Průlomovou prací je Saez (2001). Stejný přístup k problému přejímá i Mirrlees Review.
22 Např. Gruber and Saez (2002) pro USA, Kleven and Schulz (2011) pro Dánsko, Kopczuk (2009) pro Polsko, Ferede and Dahlby (2010) pro Kanadu.
 19



























































































   19   20   21   22   23