Page 24 - IDEA Studie 14 2015 Zdaneni vysokoprijmovych osob
P. 24

příjmy v horním 0,5 %. Naše opatrné doporučení je držet se spíše nižších hodnot a zároveň v zájmu jednoduchosti systému mít jen jednu sazbu na příjmy v horním percentilu. Simulace dopadů reformy při různých sazbách zároveň ukázala, že mezní sazby nižší než 40 % zdaleka nesplňují další z doporučených principů reformy, tj. aby daně placené vysokopříjmovými poplatníky alespoň proporcionálně odpovídaly jejich příjmům. V návrhu reformy prezentovaném níže tak navrhujeme jednu sazbu 40 %. Případné posuny této sazby v řádu několika procentních bodů by rozhodně neměly zásadnější dopady na ekonomickou efektivnost, ani na státní rozpočet (posun horní mezní sazby o jeden procentní bod mění příjmy veřejných rozpočtů o 350 milionů Kč26).
5. Doporučení – praktická daňová reforma
Z výše uvedených principů vychází konkrétní návrh změn zdanění nejvyšších příjmů, který zároveň zohledňuje aktuální specifika českého daňového systému – zejména důchodový systém a jeho vazbu na sociální pojištění. Výchozím omezením návrhu je, že reforma by neměla systematicky měnit výši daní placených poplatníky s nižšími příjmy, a respektuje strop sociálního pojistného na čtyřnásobku průměrné mzdy daný penzijním systémem. Jakkoli mohou být takové změny žádoucí, šly by již nad rámec studie zaměřené relativně úzce na zdanění nejvyšších příjmů.
Prezentovaný návrh není jedinou možnou reformou, která by respektovala doporučené principy. Na konkrétním příkladu ale ilustruje směr, kterým by se praktická reforma ubírat měla. Ukazuje, jak je obtížné dosáhnout alespoň proporcionálního, ne-li dokonce progresivního zdanění vysokých příjmů a poukazuje na aspekty daňového systému, které je třeba při reformě řešit.
Zvýšit zdanění vysokopříjmových osob totiž nelze provést způsobem, který se nabízí jako nejjednodušší a první při ruce: zavedení druhé sazby daně z příjmů (stejných 40 %) od čtyřnásobku hrubé mzdy a zrušení solidárního zvýšení daně, ovšem bez dalších úprav. Pro zaměstnance by to znamenalo, že horní sazbu budou platit již při hrubé mzdě 927 tisíc Kč ročně.27 Pro OSVČ by to znamenalo, že při hrubých příjmech v intervalu od 1 242 do
26 Zdroj: vlastní simulace na datech SPLIT/SILC/ISPV.
27 Důvodem je, že základem daně je superhrubá mzda, tj. hrubá mzda násobená 1,34.
 22



























































































   22   23   24   25   26