Page 27 - IDEA Studie 14 2015 Zdaneni vysokoprijmovych osob
P. 27

Graf 6 Průměrná a mezní daňová sazba pro OSVČ se základem daně od 550 tis. do 5 mil. Kč
 Prumerna a mezni danova sazba
pro osvc se zakladem dane od 550tis do 5 mil
                                                               500 1000
zdroj: SPLIT
1500 2000 2500 3000 3500 4000 4500 5000 rocni hruby prijem v tis Kc
Prumerna danova sazba Mezni danova sazba
 Náš návrh posouvá daňovou solidaritu cílovým směrem. Ovšem jakkoli se může zavedení 40% progresivní sazby jevit jako radikální, kvantitativně se tím daňová progrese jen těsně přiblíží zamýšlenému cíli, kdy vysokopříjmoví poplatníci platí daně proporcionálně odpovídající jejich příjmům. Dle Tabulky 7 by po reformě podíl nejbohatších poplatníků na celkových daních vzrostl na 6,7 %, ale zůstal by tak jen o desetinu procentního bodu pod jejich podílem na příjmech.
Tento výsledek ilustruje, jak obtížné je zavést silnější progresivitu zdanění pro vysokopříjmové poplatníky kvůli výchozímu stavu, ve kterém se daňový systém dnes nachází. Zdanění příjmů je dominováno vysokým pojistným z mezd, které je prakticky proporcionální s příjmy. Vysokopříjmoví poplatníci se na celkových daních podílejí jen relativně malým procentem. Výraznější zvýšení daní těmto poplatníkům má relativně malý rozpočtový efekt a tudíž je lze kompenzovat jen velmi nepatrným snížením daní pro ostatních 99 % poplatníků s nižšími příjmy, aby změna byla rozpočtově neutrální. Tím ale nedochází k výraznějšímu zvýšení podílu celkových daní, které odvádějí vysokopříjmoví poplatníci.
25
v%
25 30 35 40 45 50























































































   25   26   27   28   29