Page 7 - IDEA Studie 14 2015 Zdaneni vysokoprijmovych osob
P. 7

1. Zdanění vysokých příjmů: aktuální téma
Zdanění zaměstnanců a živnostníků s výrazně nadprůměrnými příjmy bude důležitým tématem daňových reforem v nejbližších letech. Současná vládní koalice (září 2015) hned po volbách odmítla již dříve schválenou daňovou reformu, která měla vstoupit v účinnost od roku 2015 a která by přinesla i výrazné změny ve zdanění vysokých příjmů.3 Současný stav však rozhodně není ideální. Nevznikl promyšlenou daňovou politikou, ale spíše historicky náhodnou kombinací „rovné daně“ a „balíčku opatření ke stabilizaci veřejných rozpočtů“, schválených na jaře roku 2012 původně zamýšlených jen jako dočasných.4 Výsledkem je, že nejvyšší příjmy jsou zdaněny neprůhlednou kombinací daně z příjmů, sociálního a zdravotního pojištění a solidárního zvýšení daně, a k tomu ještě odlišně pro zaměstnance a živnostníky. Kvůli této neprůhlednosti byla v minulosti opakovaně schválena skoková zvýšení i snížení daní schovaná za změny stropů pojistného.5 K jemnému ladění daní pomocí marginálních posunů daňových či pojistných sazeb v posledních letech prakticky nedocházelo.
Zdanění nejvyšších příjmů se stává i důležitým globálním tématem. Rostoucí nerovnost příjmů ve vyspělých zemích je faktem posledních desetiletí. Podíl příjmů, které vydělává jedno procento obyvatel s nejvyššími příjmy, vzrostl mezi roky 1980 a 2005 z 8,2 na 17,4 % v USA, ze 7,6 na 8,7 % ve Francii, ze 4,3 na 8,6 % ve Finsku, ze 4,3 na 9,8 % v Portugalsku, ze 4,1 na 6,3 % ve Švédsku.6 Technický pokrok a globalizace přispěly k výraznému růstu životní úrovně ve vyspělých a zejména rozvojových zemích, ale zároveň koncentrovaly přínosy z růstu do vyšších příjmových pásem a zejména do samotné špičky příjmového spektra. Vnímání rostoucí nerovnosti jako palčivého problému snad nejlépe ilustruje globální komerční úspěch knihy Thomase Pikettyho Capital in the 21st Century, která mimo jiné shrnuje výsledky dlouholeté výzkumné agendy řady ekonomů mapujících trendy v nerovnosti a v koncentraci vysokých příjmů.
3 Pro popis a analýzu dopadů zrušené reformy na vysokopříjmové poplatníky viz Dušek a Šatava (2013).
4 Zákon 500/2012 Sb. o změně daňových, pojistných a dalších zákonů v souvislosti se snižováním schodků veřejných rozpočtů a důvodová zpráva k tomuto zákonu.
5 V letech 2007 až 2013 Parlament schválil šest změn, které výrazně ovlivnily výši zdanění příjmů nad čtařnásobkem roční průměrné mzdy. (Dušek a Šatava 2013, graf 1 a 2. Některé z těchto změn měly odloženou účinnost a před nabytím účinnosti byly zrušeny.)
6 Matthews (2011), Table 1.
 5



























































































   5   6   7   8   9