Page 18 - IDEA Studie 14 2017 Rodinna politika ve volebnich programech
P. 18

I D E A P R O V O L B Y 2 0 1 7 Rodinná politika ve volebních programech: přehled a rozbor
 rodičům nebo budoucím rodičům záruku toho, že mohou s místem v zařízení počítat a upravit podle toho své plány týkající se rodičovství a profesní kariéry, případně dokonce zvýšit zájem o rodičovství jako takové.
Shrnutí programů stran:
Dostupnost péče o děti starší tří let je také důležitým tématem opakujícím se v programech mnoha stran. Výjimkami, které dostupnost péče o děti vůbec nezmiňují, jsou KDU-ČSL a Piráti. Jako řešení navrhují strany buď přímé rozšíření kapacity mateřských škol (KSČM, Realisté), důsledné využívání stávajících objektů mateřských škol, jejich rekonstrukce a modernizace (SPO), vznik dalších typů služeb a podpora dětských skupin (TOP 09, SZ), nebo podporu lesních školek a dalších alternativních školek jejich zařazením do systému (SZ). Méně konkrétní návrhy pak poskytuje ODS, která klade důraz na dostupnost, variabilitu a dobrovolnost předškolní péče. ANO hovoří obecně o dostupnosti předškolních zařízení a podpoře jejich využívání i nízkopříjmovými domácnostmi.
O způsobu zajištění dostupné péče ale programy většiny stran mlčí. Hlavní výjimkou je SZ, která chce dostatek míst zajistit kombinací finanční podpory ze strany státu i obcí, flexibilními stavebními opatřeními (přestavby či přístavby stávajících objektů nebo tzv. kontejnerové školky) či pomocí daňových úlev firmám, které zřídí firemní školku. V novostavbách chce SZ prosadit výstavbu zařízení péče o děti za peníze developerů. Realisté hovoří o rozvoji školek zacílením investic k městům a obcím. ANO zmiňuje, že obcím bude peníze přidělovat účelově prostřednictvím státního investičního fondu.
Komentář:
Přestože populační vlna již pomalu proplouvá základními školami, nedostatek míst ve školkách je v některých regionech a lokalitách stále palčivým problémem. Navýšení kapacit předškolních zařízení by mělo na veřejné rozpočty celkově pozitivní dopad, problém je však v tom, že většinu nákladů na zřizování a provoz zařízení nesou obce, zatímco výnosy v podobě daní a odvodů dodatečně pracujících žen jdou do státního rozpočtu (Kalíšková, Münich a Pertold, 2016). Toto rozdělení pravomocí a povinností mezi centrální vládou a samosprávami tedy částečně konzervuje situaci nedostatečných kapacit v obecních školkách. Nedostatečné je také demografické předvídaní na úrovni velkého počtu malých obcí.
Ačkoli volební programy většiny stran hovoří o podpoře předškolního vzdělávání a rozšiřování kapacity zařízení, jen málo stran se věnuje této problematice rozdělených pravomocí. Například KSČM a Realisté navrhují rozšíření kapacit mateřských škol bez zmínky o tom, kde na to obce mají vzít prostředky, a zda jim stát bude v tomto směru nápomocen. Pouze ANO, Realisté a SZ jsou o něco konkrétnější a navrhují do financování zapojit stát i obce. SZ chce navíc zapojit i developery a k tomu poskytnout daňové úlevy firmám, které budou zařízení zřizovat.
 Otázka č. 8: Dostupnost zařízení předškolní výchovy pro děti od 3 let věku. Je stávající situace a výhled uspokojující nebo je třeba dodatečných opatření na úrovni státu? Jakých?
18

























































































   16   17   18   19   20