Page 20 - IDEA Studie 14 2017 Rodinna politika ve volebnich programech
P. 20

I D E A P R O V O L B Y 2 0 1 7 Rodinná politika ve volebních programech: přehled a rozbor
 zvýhodnění střídání na rodičovské dovolené, podporou aktivního otcovství a zavedením otcovské dovolené. Jedinou další zmínku týkající se zapojení otců do péče lze nalézt ve volebním programu TOP 09, kteří naopak odmítají povinnost obou rodičů vystřídat se během rodičovské dovolené.
Komentář:
Zapojení otců do péče je u nás v mezinárodním srovnání velmi nízké, pouze 2 % osob na rodičovské dovolené jsou muži, zatímco průměr EU je 10 % (European Parliament, 2015). Hlavním argumentem oponentů většího zapojení otců do péče je to, že sociální norma je u nás zakotvena v tradičním rozdělení rolí v rodině, a nemá tedy smysl otce do péče nutit zásahy státu. Zahraniční výzkumy ale ukazují, že právě státní politiky zvyšující zapojení otců do péče společenskou normu výrazně formují. Zavedení vyhrazené části rodičovské dovolené pro muže v Německu v roce 2007 výrazně posunulo vnímání genderových rolí i v generaci prarodičů (Unterhofer a Wrohlich, 2017).
Čeští muži navíc často vyjadřují zájem se do péče o děti zapojit aktivněji, důvodem, proč to nedělají ve větší míře, jsou často finance. Muži zabezpečují ve většině domácností hlavní zdroj příjmu a pro rodinu není možné vyměnit mužův plat za plošný rodičovský příspěvek, který v současné době dosahuje maximálně 11500 Kč za měsíc.7 Zahraniční zkušenosti ukazují, že k zapojení otců do péče je nutné vyhradit část rodičovské dovolené pouze otci dítěte, přičemž tato dovolená musí být dobře zaplacena (ideálně procentem z předchozího příjmu), aby v rodině nedošlo k většímu propadu příjmů (Olivetti a Petrongolo, 2017).
Z výše uvedeného tedy vyplývá, že pokud se má zapojení otců do péče zvýšit, stát by jim měl poskytnout vhodné podmínky. S výjimkou SZ ale žádná strana nepovažuje tento problém za dostatečně důležitý, aby mu věnovala ve svém volebním programu pozornost.
Shrnutí programů stran:
O zvyšování porodnosti ve svém volebním programu hovoří přímo jen KSČM. Z programů ostatních stran je však často možné odvodit, zda strana je pro podporu porodnosti či nikoli. Většina stran navrhuje zvýšení dávek nebo daňových úlev pro rodiny s dětmi (např. zvýšení porodného a dětských přídavků v programu ČSSD, zvýšení daňových slev na děti v programech ANO, KSČM, KDU-ČSL a SPO, snížení odvodů na sociální pojištění pro matky v programech SZ a Realistů atd.), mnoho programů pak mluví i o rozšíření zařízení péče o děti. Většina stran tedy navrhuje zvýšení nějaké formy podpory rodin s dětmi, které může být mimo jiné motivované snahou o zvýšení fertility.
7 Od ledna 2018 by měla vejít v účinnost novela č. 200/2017 Sb., která mění Zákon o státní sociální podpoře. Tato novela umožní rodičům s dostatečně vysokými příjmy čerpat rodičovský příspěvek po kratší dobu (6 a více měsíců) s vyšší měsíční částkou dosahující až výše peněžité pomoci v mateřství.
 Otázka č. 11: Fertilita. Je stávající míra fertility v ČR dostačující nebo je třeba dodatečných opatření ke zvýšení porodnosti? Jakých?
 20
























































































   18   19   20   21   22