Page 24 - IDEA Studie 18 2017 Rust prijmu domacnosti
P. 24

                                      Zdaleka nejvýznamnějším zdrojem vývoje disponibilních příjmů jsou u osob pod 70 let hrubé výdělky, jak ukazuje Tabulka 5. Ostatní příjmy přispívaly k růstu disponibilních příjmů osob nejvíce z 11 %. Zvyšování důchodového věku výrazně ovlivňuje vliv důchodů na disponibilní příjmy osob ve věku 50-59 let. Vývoj ostatních sociálních dávek nebo zdanění má minoritní vliv na růst disponibilní příjmů jednotlivců.
Tabulka 5. Růst disponibilních příjmů jednotlivců dle vzdělání a věku a jeho zdroje
  Typ jednotlivce
        Růst disponibil. příjmů jednotlivců v[%]
      Příspěvek jednotlivých zdrojů příjmu na celkovém růstu disponibilních příjmů jednotlivců v [%]
   Hrubé výdělky
Ostatní příjmy
Ostatní
Důchody sociální Zdanění dávky
 Věk 0-5 Věk 6-17 Věk 18-29
Věk 30-39
Věk 40-49
Věk 50-59
Věk 60-69
Věk nad 70
Základní vzdělání Střední vzdělání Vysokoškolské vzdělání
                 26,3
  81,9 104,4 99,3 99,6 103,0 129,8 79,1
    5,2
   0,0
   7,0
    5,9 -0,3 0,8
     28,4
 7,4
 -2,0
 -9,5 -8,3
   18,3
 11,3
 -3,2
   30,3
 5,6
 1,6
 0,3
  -7,0
   18,9
 5,4
 -0,8
 -9,8
  2,2
   20,6
 8,9
 -27,3
 1,3 4,8 6,9
  -12,6
   25,1
 1,2
 23,8
  -8,9
  19,2
  -10,1
 2,2
 93,6
  7,4
6,0 18,6
    19,5
  48,5
 1,7
 46,9
 -3,1 -3,7 4,1
   13,8
  30,4
 2,8
 51,9
  16,7
    66,4
   9,2
   9,5
   10,9
   Závěr
Ukazatel disponibilních příjmů osob, neboli reálných čistých ekvivalizovaných příjmů jednotlivců, v naší studii kvantifikuje množství peněz, se kterými mohou osoby průběžně disponovat. Zohledňuje tak veškeré příjmy všech členů domácnosti, kteří své příjmy navzájem sdílí. Vývoj těchto disponibilních příjmů je vhodnější ukazatel růstu životní úrovně, než je růst individuálních příjmů, mezd nebo HDP. Jeho výhodou je, že ukazuje vývoj celkové příjmové situace osob v rámci společně hospodařící domácnosti. Nevýhodou pak je to, že nezohledňuje vývoj dalších faktorů, jako jsou velikost úspor a majetku a řada nefinančních životních podmínek včetně spotřeby veřejných statků a služeb.
22




























   22   23   24   25   26