Page 7 - IDEA Studie 2 2022 Statni zamestnanci a urednici
P. 7

STÁTNÍ ZAMĚSTNANCI A ÚŘEDNÍCI: KDE PRACUJÍ A ZA KOLIK? IDEA 2022  Data Použitá data pochází ze státních závěrečných účtů 2003–2020 a z dokumentace ke státnímu rozpočtu na rok 2021. Tato data jsou veřejně dostupná a poskytovaná Ministerstvem financí (MF ČR). MF ČR předkládá vždy do konce dubna státní závěrečný účet za předešlý rok Poslanecké sněmovně, která jej bere na vědomí. Státní závěrečný účet obsahuje údaje o výsledcích rozpočtového hospodaření minulého roku. Jedná se o stejný datový zdroj, který byl použit v předchozí studii IDEA (Bouchal a Janský, 2014) rozšířený o data z pozdějších let 2013 až 2020. Námi uváděné počty zaměstnanců nezahrnují neobsazené pracovní pozice a představují počty osob přepočtené na plné úvazky pobírající plat ze státního rozpočtu. Průměrné měsíční platy tedy představují hrubé platy v ekvivalentech plných pracovních úvazků v daném kalendářním roce zahrnující všechny složky platu financované ze státního rozpočtu.3 V naší analýze průměrné platy počítáme podělením objemu výdajů na hrubé platy (bez pojistných odvodů zaměstnavatele) počtem zaměstnanců přepočtených na plné úvazky. Hodnoty takto vypočítaných průměrných platů odpovídají hodnotám průměrných platů ve statistikách publikovaných MF ČR). Jiné platové ukazatele, jako například mediány platů, tedy z dostupných agregátních údajů dopočítat nelze. Další podrobnosti ohledně definic údajů a metodologie výpočtu jsou popsány v Příloze 1. Státní zaměstnanci Za státní zaměstnance v dalším považujeme ty, jejichž plat je hrazen ze zdrojů SR. Nezahrnují však osoby sice z prostředků SR placené, ale formou dotací4, institucionální podpory vzdělávací činnosti a výzkumu na vysokých školách, transferů veřejným výzkumným institucím, výzkumných grantů, nebo na straně dodavatelů realizace veřejných zakázek. 3 To zahrnuje i prostředky kryté rozpočtem EU, např. u státních zaměstnanců pracujících v projektech financovaných evropskými strukturálními a investičními fondy, kde je stát příjemce. 4 Jedná se například o neinvestiční transfery z různých ministerských kapitol podnikatelským subjektům (zhruba 60 miliard Kč ročně) nebo neziskovým organizacím (zhruba 20 miliard Kč ročně).  5 


































































































   5   6   7   8   9