Page 3 - IDEA Studie 4 2015 Platy ucitelu
P. 3

 Studie4/2015
Platy učitelů českých základních škol:
setrvale nízké a neatraktivní1 ZÁŘÍ 2015
DANIEL MÜNICH, MÁRIA PERIGNÁTHOVÁ, VLADIMÍR SMOLKA, LUCIE ZAPLETALOVÁ2
Shrnutí
Výše a struktura učitelských platů výrazně formují celkový zájem o profesi učitele a spoluurčují i strukturu zájemců o ni. Od dispozic a kvality nových zájemců o učitelskou profesi se odvíjí i dlouhodobá kvalita vzdělávání a vzdělávacích výsledků té které země s výraznými dopady na dlouhodobý hospodářský růst.
Platy učitelů českých základních veřejných škol vrelativním srovnání splaty vysokoškolsky vzdělaných zaměstnanců patří dlouhodobě knejnižším mezi třicítkou nejrozvinutějších zemí světa. Co se týče obecných dovedností učitelů, jsou učitelé v rámci Česka stále ještě na poměrně dobré relativní úrovni. Zájem nadanější části mladé generace Čechů o profesi učitele je však v současnosti velmi nízký.
Naprostá většina vysokoškolsky vzdělaných zaměstnanců veřejné sféry má platy dlouhodobě vyšší než jsou platy učitelů. Platy v soukromém sektoru jsou ještě mnohem vyšší. Platy ve většině alternativních a vysokou školu vyžadujících profesích jsou v případě žen-učitelek výrazně vyšší a v případě mužů-učitelů jsou tyto rozdíly vysoké extrémně.
1 Autoři děkují Ministerstvu práce a sociálních věcí za souhlas s využitím dat ISPV, které sbírá a spravuje firma TREXIMA, spol. s r. o., pracovníkům firmy TREXIMA za provedení výpočtů a dále kolegům a expertům, kteří poskytli své připomínky a postřehy k pracovním verzím studie. Veškeré případné nepřesnosti a chyby však jdou na vrub autorů. Studie vznikla v rámci a s podporou Strategie AV 21 Akademie věd České republiky.
2 IDEA při CERGE-EI: Daniel Münich, Mária Perignáthová, Lucie Zapletalová. TREXIMA: Vladimír Smolka.
      1
























































































   1   2   3   4   5