Page 13 - IDEA Studie 5 2017 Prisnejsi tresty za vrazdy
P. 13

5. Zhodnocení
Předložený návrh skupiny poslanců by měl jisté, byť ne příliš výrazné dopady na počet vězňů. Jejich počet by se dlouhodobě zvýšil 40 až 80 osob podle toho, jak přísně by soudy aplikovaly zvýšení trestů za úmyslné vraždy. Návrh by zvýšil náklady vězeňské služby o přibližně 14-28 milionů korun ročně a jednorázové investiční náklady narozšíření vězeňských kapacit o 7-16 milionů korun. Zároveň je velmi nepravděpodobné, že by zvýšení dolní hranice trestů ze 12 na 15 let mohlo mít odrazující účinek, který by tento nárůst dokázal vyrovnat odpovídajícím poklesem nejzávažnější kriminality.
Část návrhu týkající se přísnějšího trestání mladistvých pachatelů nejzávažnějších činů je prakticky irrelevantní. Týkala by se žádné až třech osob ročně.
Návrh navíc přichází v době, kdy počet vražd v Česku dlouhodobě a trvale klesá. V roce 2016 policie evidovala 136 vražd oproti 231 vraždám v roce 2006. Předložený návrh, zvláště jeho mnohem radikálnější a medializovanou starší verzi, lze chápat spíše jako signál voličům ukazující přísný postoj vůči kriminalitě a reflektující náklonnost k přísnému trestání u nemalé části veřejnosti (Zeman a kol. 2011, Median 2017).
Poslanecká důvodová zpráva konkrétní očekáváný pozitivní přínos návrhu neuvádí. Uněkterých bodů uvádí nejasné obecné formulace typu „současnou úpravu nelze považovat zadostatečnou“, nebo „dolní hranici trestní sazby nelze považovat za dostatečnou“, a dále uvádí konstatování, že předkladatelé tuto nedostatečnost hodlají svým návrhem odstranit. Ale potenciální hmatatelné přínosy typu snížení kriminality nejsou popsány, natož aby byly jakkoli kvantifikovány. Otázkou je, proč schvalovat návrh, když sami předkladatelé neuvádí jimi očekávané přínosy? Výsledky naší podrobné analýzy důvody pro schválení návrhu rozhodně nezakládají.
Tvorba kvalitní, pro občany prospěšné veřejné politiky musí být založena na faktech, analýzách a moderním vědeckém poznání. Nová legislativa má řešit konkrétní, jasně definovaný, reálný (nikoli jen formálně-právní) problém. Má být postavena na evidenci, tj. fundovaných odhadech dopadů alternativních opatření, které zákonodárcům umožní vybrat nejvhodnější opatření. Předložený poslanecký návrh na zpřísnění trestů tyto požadavky na kvalitní legislativu nenaplňuje. Navrhované opatření (přísnější trestání) se zdá být cílem samo o sobě respektive politickým gestem, aniž by bylo zřejmé, jaký reálný problém má řešit, a aniž by byl podložen odhady dopadů.
11




























































































   11   12   13   14   15