Page 21 - IDEA Studie 6 2015 Vek odchodu do duchodu
P. 21

           KAPITOLA 2: VLIV VZDĚLÁNÍ A POVOLÁNÍ NA ODCHOD DO DŮCHODU
V této kapitole analyzujeme souvislosti mezi vzděláním, povoláním a odchodem do důchodu v České republice a srovnáváme je se situací v ostatních zemích. Všechny indikátory jsou založeny nadatech individuální úrovně průzkumu SHARE nasbíraných mezi roky 2007 a 2013.
Vzdělání
Jedna z nejvýznamnějších socio-ekonomických determinant zdraví a odcházení do důchodu je dosažené vzdělání. Pomocí tohoto ukazatele lze nejlépe aproximovat celoživotní příjem a také je to jediné měřítko socio-ekonomického statusu, které se během životního cyklu nemění. Bylo prokázáno (přinejmenším v USA), že se jedná o měřítko socio-ekonomického statusu mající významný vliv na úmrtnost a jiné výsledky týkající se zdraví. Tento indikátor má především tu výhodu, že je nejšíře dostupný a má nejnižší chybu měření. Vzhledem krozmanité historii systémů vzdělávání napříč evropskými zeměmi bylo nejvyšší dosažené vzdělání respondentů kategorizováno podle mezinárodní klasifikace ISCED 97. Tabulka 2.1 znázorňuje úrovně vzdělání zaznamenané vetřech základních kategoriích: nižší (do ISCED úrovně 2), střední (ISCED 3 a 4) a vyšší (vysokoškolský titul).
TABULKA 2.1
      Klasifikace ISCED 97: český vzdělávací systém
 Úroveň Vzdělání
Český vzdělávací systém
 Rekódováno
 0
Předškolní vzdělání, žádné vzdělání
Materšká škola
 nižší
 1
Základní vzdělání
 1. stupeň základní či speciální školy
   nižší
   2
Nižší střední vzdělání
2. stupeň základní školy, případně absolutorium 4 let na osmiletém gymnáziu či osmileté konzervatoři a 2 let na šestiletém gymnáziu, speciální škola (ukončená)
nižší
 3
Vyšší střední vzdělání
 Gymnázia, střední odborné školy*, odborná učiliště
  střední
 4
Nástavbové vzdělání (neterciární)
 Nástavbové studium, celoživotní vzdělávání neukončené VŠ titulem, konzervatoř od 19 let
   střední
   5
První úroveň terciárního vzdělání
Vysoká škola (bez rozlišení bakalářského a magisterského stupně) vč. rigorózního řízení, Vysoká odborná škola
vyšší
 6
Druhá úroveň terciárního vzdělání
 Doktorské studium
  vyšší
 Zdroj: Eurydice.org 2010 . *Pozn.: střední odborné vzdělání je započítáno jako nižší vzdělání.
                   Struktura vzdělání a její vztah k určitému věku je důležitým faktorem při stárnutí a rozhodování o odchodu do důchodu. Následující grafy 2.1 – 2.3 znázorňují distribuci dosaženého vzdělání u mužů a žen ve věkových kategoriích. Přibližně 40 % mužů starších 50let včeské populaci dosahuje nižší úrovně vzdělání a podobný podíl najdeme i u žen. Téměř polovina českých respondentů dosáhla středního vzdělání a okolo 18 % vzorku má vyšší vzdělání (o něco méně u žen). Populace v severských a
19



























































   19   20   21   22   23