Page 47 - IDEA Studie 6 2015 Vek odchodu do duchodu
P. 47

KAPITOLA 6: ZÁVĚR
Tato studie poskytuje první, velmi podrobný kvantitativní vhled dofenoménu odchodů do důchodu a opouštění trhu práce v České republice. Nelze samozřejmě zapomínat na to, že naše kvantitativní analýza má své přirozené empirické limity dané množstvím informací poskytnutých průzkumem SHARE. Zatímco nám tato data umožňují považovat řadu důležitých a typických individuálních faktorů za konstantní, nejsme schopni testovat mnoho jiných faktorů, které mohou též hrát svou roli. Podobně také celková míra nezaměstnanosti i věkově specifická míra nezaměstnanosti nutně nezachycují dostatek pracovních příležitostí dostupných pro starší lidi. Důkladnější analýza této problematiky by vyžadovala dodatečná data a náročnější metodologický přístup. Naše simulace navíc nezohledňují všechny motivátory chování Čechů ve vztahu k odchodu do důchodu a zaměstnanosti, počítáme jen s těmi, které lze vysvětlit pozorovatelnými osobními charakteristikami. Konečně je třeba uznat, že naše analýza je primárně deskriptivní a komparativní a neklade si za cíl identifikovat kauzální účinky lidského jednání či vládních politik.
Analýza též ukazuje, že i přes historický vývoj České republiky lze vysledovat tendenci ke konvergenci k západním státům ve smyslu socio-ekonomických podmínek a zdraví starší generace. Vdůsledku toho jsou instituce a pobídky vyvolané daňovými, sociálními, zaměstnanostními a důchodovými politickými opatřeními hlavní motivací k předčasnému odchodu do důchodu a odchodu z trhu práce ve starším věku. Neidentifikovali jsme žádná závažná rizika spojená s dalším zvyšováním zákonného věku odchodu do důchodu nad jeho současnou úroveň.
Výsledky ukazují důležitost sběru dat v mezinárodně srovnatelných průzkumech, jako jsou SHARE a SILC. Pokud jsou kdispozici vysoce kvalitní data, lze provádět výzkumy stárnutí a také je možné poskytnout faktický základ pro návrhy vládních politických opatření. Pokud jsou tyto návrhy založené na faktických datech, přináší to větší efektivitu a sociální prospěch, což jsou nezbytné klíčové faktory pro udržitelnost sociální politiky v České republice.
45






























































































   45   46   47   48   49